افغانستاناقتصادجهان

افشاگری وب‌سایت اینسایدر؛ مقام‌های حکومت پیشین در قاچاق یک میلیارد دالر پول نقد و طلا از افغانستان نقش دارند

وب‌سایت اینسایدر براساس اسنادی که به دست آورده، گزارش داده که مقام‌های حکومت پیشین در ماه‌های اخیر جمهوریت، به‌گونه غیر‌قانونی صدها میلیون دالر پول نقد و طلا را به خارج از کشور منتقل کرده‌اند.

رسانه امریکایی اینسایدر روز سه‌شنبه، ۲۰ دسامبر، گزارشی را نشر کرده است که در آن شماری مقام‌های حکومت پیشین به فساد و قاچاق پول و طلا متهم شده‌اند.

بر‌اساس اسناد ماموران گمرک اوزبیکستان که ۴۵۷ صفحه می‌شود، از می ۲۰۱۹ تا می ۲۰۲۰، کل مبلغ قاچاق‌شده از افغانستان ۸۲۴ میلیون دالر بوده است.

منابع آگاه به اینسایدر گفته‌اند که دفتر اشرف غنی، رییس‌ جمهور پیشین‌، از قاچاق این مقدار پول و طلا اطلاع داشته، اما برای جلوگیری از آن کاری نکرده است.

تحقیقات در مورد این باند قاچاق توسط یک تن از مقام‌های افغانستان مدیریت و در اختیار اینسایدر قرار داده شده است.

بازرس به اینسایدر گفته است که آن‌ها سوابق را به اطلاع اشرف غنی رسانده‌اند، اما این یافته‌ها برای ماه‌ها روی میز او باقی مانده است.

وی افزوده است که این اسناد با سفارت امریکا و دیپلمات‌های اروپایی نیز در میان گذاشته شده است.

به گفته وی، آن‌ها امیدوار بودند که سفارت امریکا و مقام‌های اروپایی، اشرف غنی را به مبارزه با فساد تشویق کنند؛ اما نه‌تنها چنین نشده، بلکه پس از آن، پیام‌های تهدید به مرگ را نیز دریافت کرده‌اند.

بر‌اساس گزارش اینسایدر، محققان این گزارش با توجه به شماره‌های خاص آن، گمان کرده‌اند که این تماس‌های تهدیدآمیز تلفنی از داخل ارگ ریاست جمهوری بوده‌ است.

دو تن از منابع بازرس که در مورد فساد مالی شکایت کرده بوده، ناپدید شده‌اند.

اسناد گمرک اوزبیکستان نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از این پول به امارات متحده عربی منتقل شده است.

در اوراق گمرک اوزبیکستان مشخص نشده است که این پول متعلق به چه کسی بوده و قاچاق‌چیان چگونه آن را به دست آورده‌اند.

این اسناد نشان می‌دهد که میرزا‌محمد کتوازی، معاون پیشین پارلمان افغانستان، به کمک شبکه‌ای از مقام‌های استخباراتی، مرزبانی و بندری، باند قاچاق را هدایت کرده است.

اسناد گمرک اوزبیکستان همچنین عطا‌محمد نور، والی پیشین بلخ را به تامین امنیت قاچاق‌چیان متهم کرده است.

نور و کتوازی در این مورد پاسخی ارایه نکرده‌اند.

پیش‌تر از این نیز شایعاتی وجود داشت که اشرف غنی با بیش از ۱۶۹ میلیون دالر پول خزانه عامه فرار کرده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، رییس‌جمهور پیشین افغانستان اکنون در امارات متحده عربی اقامت دارد و یک دفتر مرکزی مجلل در یک هتل پنج ستاره باز کرده است.

دکمه بازگشت به بالا