افغانستانجهان

ماجرای اعتراف بایدن به جنگ 20 ساله در افغانستان چه بود؟

تصمیم‌های دولت قبلی و فعلی آمریکا نشان می‌دهد که واشنگتن در خصوص ادامه استقرار نیروهای نظامی در افغانستان به بن‌بستی رسیده که در انتهای آن ‌یک جنگ داخلی جدید منتظر مردم افغانستان است.

شبه‌نظامیان طالبان موکول کردن خروج نیروهای آمریکایی از اول ماه مه به ۱۱ سپتامبر توسط رئیس‌جمهور آمریکا را نپذیرفته‌اند و قبل از آن‌هم قول داده بودند که در صورت نقض توافق خروج حملات خود به نیروهای آمریکایی و دولتی را آغاز خواهند کرد. بنابراین به علت سیاست نادرست واشنگتن در این کشور جنگ‌زده و استقرار دولتی ضعیف، دیری نخواهد پایید که مردم مسلمان این کشور درگیر هرج‌ومرج و جنگ داخلی جدید شوند.

به‌هرحال جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا تاریخ جدید خروج نیروهای رزمی این کشور از افغانستان را یازدهم سپتامبر بیستمین سالگرد حملات یازدهم سپتامبر اعلام کرد تا به‌ظاهر به طولانی‌ترین جنگ این کشور پایان دهد اما کارشناسان نظامی با انتقاد از این تصمیم در خصوص طغیان مجدد گروه‌های مسلح مخالف دولت کابل در این کشور هشدار دادند.

فقدان اتفاق نظر در کاخ سفید بر سر مسئله افغانستان

به گفته کارشناسان، بایدن با امتناع از پذیرش نظر پنتاگون برای باقی ماندن نیروهای نظامی در افغانستان تا زمانی که نیروهای امنیتی کابل بتوانند از کشور در مقابل طالبان دفاع کنند، تنها خواست و نظر خود را بدون منطق خاصی بر آن‌ها دیکته می‌کند. اما برخی از مقامات هم به طرفداری از تصمیم بایدن برآمدند. یک مقام برجسته دولت آمریکا گفت رئیس‌جمهور به این اعتقاد رسیده بود که رویکرد مبتنی بر شرایط موجود به این معنی است که نیروهای آمریکایی هرگز قادر به ترک افغانستان نخواهند بود.

۲ هزار و ۴۰۰ سرباز آمریکایی در جنگ افغانستان کشته شدند و این جنگ هزینه‌ای بالغ‌بر دو هزار میلیارد دلار بر مالیات‌دهندگان آمریکایی تحمیل کرد

نیروهای آمریکایی ۲۰ سال پیش به دستور جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا به بهانه جنگ علیه تروریسم در پی حملات یازدهم سپتامبر به افغانستان اعزام شدند تا اسامه بن‌لادن رهبر القاعده و حامیان وی که میهمان طالبان در افغانستان بودند را به اتهام دست داشتن در حملات یازدهم سپتامبر تنبیه کنند.

President Bush makes surprise visit to troops in Afghanistan > U.S. Air Force > Article Display

در ابتدا جنگ آمریکا در افغانستان با حمایت هم‌پیمانان بین‌المللی همراه بود اما بعداً به‌اندازه‌ای طولانی، مرگبار و ضد مردمی بود که شبیه اوضاعی شد که در قرن نوزدهم، خروج نیروهای اشغالگر انگلیسی را رقم زد و همچنین در قرن بیستم باعث عقب‌نشینی نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق شده بود.

تقریباً 2 هزار و ۴۰۰ سرباز آمریکایی در جنگ افغانستان کشته شدند و این جنگ هزینه‌ای بالغ‌بر 2 هزار میلیارد دلار را بر مالیات‌دهندگان آمریکایی تحمیل کرد؛ به همین دلیل بود که دموکرات‌ها از تصمیم بایدن برای خروج نیروهای رزمی تا یازدهم سپتامبر حمایت کردند اما جمهوری‌خواهان گفتند این کار امنیت آمریکا را درخطر قرار می‌دهد.

سناتور تیم کین از حزب دموکرات گفت زمان آن رسیده که نیروهایمان را به خانه بازگردانیم که از امینت ملی محافظت کنند.

جان شولتز یک نظامی قدیمی جنگ عراق در حمایت از تصمیم بایدن گفت کلمات نمی‌توانند به‌اندازه کافی درد و رنج نظامیان و خانواده‌های آن‌ها را از استقرار در خاک بیگانه برای جنگی بی‌نتیجه و بی‌پایان تفسیر کنند.

اما تصمیم بایدن آتش به انبار جمهوری‌خواهان انداخت. سناتور جیمز اینهاف عضو برجسته کمیته خدمات نظامی سنا تصریح کرد که این تصمیم خطرناک و بی‌پروا است. ضرب‌الاجل خروج، نیروهای ما را درخطر قرار می‌دهد، همه پیشرفت‌های ما را از بین برده، افغانستان را به‌سوی جنگ داخلی جدید می‌راند و زمینه تقویت و گسترش تروریسم بین‌المللی را فراهم می‌کند.

شاید حق با اینهاف باشد زیرا طالبان به‌شدت بر توان نظامی خود افزوده و دولت کابل هم از انسجام کافی برای غلبه بر این گروه برخوردار نیست.

البته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این ضرب‌الاجل را اول ماه مه قرار داده بود اما او به‌عنوان فردی که در اعلام یک تصمیم و سپس برعکس عمل کردن شناخته‌شده بود مطمئناً تحت تأثیر نظرات مقامات پنتاگون قرا می‌گرفت که می‌خواستند و هنوز هم می‌خواهند نظامیان آمریکایی در افغانستان باقی بمانند.

مقامات آمریکایی با تأکید بر اینکه دولت مرکزی افغانستان قادر نیست پیشروی‌های طالبان را متوقف کند یک ‌چشم‌انداز ترسناک از صلح در این کشور به نمایش گذاشتند. آژانس‌های جاسوسی آمریکا هم هنوز معتقدند که القاعده یا دیگر گروه‌های تروریستی از توانایی یک حمله سریع به ایالات‌متحده از افغانستان برخوردار هستند. این ارزیابی‌ها تصمیم دولت بایدن مبنی بر خروج باقی‌مانده نیروها از این کشور را زیر سؤال می‌برد.

در این میان بعضی از مقامات آمریکایی که با واقعیات زندگی می‌کنند هشداری به‌موقع می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، یک مقام ارشد دولتی گفته است که خروج نیروهای ایالات‌متحده از افغانستان باید اول ماه مه صورت می‌گرفت اما به ۱۱ سپتامبر موکول شد. وی افزود طالبان هم که از همان ابتدای مذاکرات صلح گفته بودند هرگونه نقض ضرب‌الاجل به معنی مجاز بودن نیروهایش برای حمله به مواضع نیروهای آمریکایی و ائتلاف تحت رهبری واشنگتن است.

آمریکا یک سری پایگاه‌های هوایی اقماری در منطقه خلیج‌فارس دارد و همچنین در اردن و در ضمن پنتاگون می‌تواند از مرکز فرماندهی هوایی اصلی خود در قطر هم استفاده کند اما انجام بمباران یا عملیات پهپادی زمان‌بر است و به‌دقت عملیات زمینی هم نیست

آن مقام دولتی اضافه کرد که حال مجبور خواهیم بود به هرگونه عملیات علیه نیروهای آمریکایی قبل از خروج یعنی ۱۱ سپتامبر بشدت پاسخ دهیم که خود زمینه یک جنگ تمام‌عیار را فراهم می‌کند.

روز سه‌شنبه در یک بیانیه رهبران طالبان بر تصمیم بایدن مبنی بر خروج کامل و تنها گذاشتن یک دولت مرکزی ضعیف که نخواهد توانست به پیشروی شورشی‌ها خاتمه دهد تمرکز نکردند اما بر این واقعیت که دولت آمریکا از قبل قصد داشته ضرب‌الاجل اول ماه مه را نقض کند تمرکز کردند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت: ما با به تعویق افتادن خروج نیروهای آمریکایی در اول ماه مه موافق نیستیم و تاریخ دیگر برای ما موردقبول نیست.

البته بایدن از استقرار تعداد معدودی از نیروها در افغانستان برای حفاظت از دیپلمات‌های این کشور سخن رانده بود. بایدن در یک جلسه خصوصی با تأکید ضمنی بر شکست سیاست‌های واشنگتن در افغانستان سؤال کرد که نگه‌داشتن چند یگان در افغانستان چه سودی برای ما در افغانستانی دارد که طی ۲۰ سال با حدود ۸۰۰ هزار نیرو و هزینه کردن 2 هزار میلیارد دلار نتوانستیم به اهدافمان برسیم.

روایت رسانه های داخلی از سفر هیات سیاسی طالبان به تهران - ایرنا

دستیاران ارشد بایدن گفته‌اند که وی از خطر فروپاشی کامل امنیتی در کابل در صورت خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور مطلع است و آن‌ها به اوضاع سایگون تشبیه کرده است.

مخالفان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تصریح کرده‌اند این واضح نیست که اگر طالبان به وعده خود برای گسستن روابطِ با این سازمان تروریستی عمل نکنند.چگونه دولت آمریکا به قول خود برای جلوگیری از حضور دوباره القاعده در افغانستان و استفاده از این کشور برای حملات جدید علیه ایالات‌متحده عمل خواهد کرد.

البته آمریکا یک سری پایگاه‌های هوایی اقماری در منطقه خلیج‌فارس دارد و همچنین در اردن و در ضمن پنتاگون می‌تواند از مرکز فرماندهی هوایی اصلی خود در قطر هم استفاده کند اما انجام بمباران یا عملیات پهپادی زمان‌بر است و به‌دقت عملیات زمینی هم نیست. این در حالی است که مهاجمان می‌توانند خیلی زود تغییر موضع دهند.

یک سری از مقامات فعلی و سابق آمریکایی هم مدعی‌اند آمریکا قرار است پس از خروج نیروهایش از افغانستان برای اجرای عملیات در این کشور بر نیروهای مخفی عملیات مخصوص، پیمانکاران نظامی زیر نظر پنتاگون و عملیات جاسوسی تکیه کند تا مواضع گروه‌های مسلح را شناسایی و منهدم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا