جهان

محاکمه دختر رئیس جمهور سابق رفسنجانی در ایران به اتهام حمایت از تظاهرات

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات فايزه هاشمی که ششم شهریورماه به دلیل «تحریک تظاهرکنندگان» در اعتراضات پس از درگذشت مهسا امینی در ایران بازداشت شده بود، برگزار شد.

ندای شمس، وکیل فايزه هاشمی، دختر علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور سابق این کشور در حساب کاربری خود در توییتر این مطلب را بیان کرد.

شمس با بیان اینکه اولین جلسه رسیدگی به اتهامات فايزه هاشمی که به دلیل اظهارات گذشته در زندان به سر می برد روز چهارشنبه برگزار شد، گفت: «کلیه مدارک و پرونده های ارائه شده توسط وزارت اطلاعات توسط قاضی مربوطه دادگاه مورد بررسی قرار گرفت. ” شمس خاطرنشان کرد: موکلش به اتهام «اقدام آشکار و پنهان علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، اخلال در نظم و آرامش عمومی از طریق شرکت در تظاهرات غیرقانونی» محاکمه می شود.

فايزه هاشمی در جریان تظاهراتی که پس از مرگ مهسا امینی در ماه سپتامبر در تهران آغاز شد، به اتهام «تحریک تظاهرکنندگان» بازداشت شد. فايزه هاشیمی به خاطر منتقدان سرسخت علیه دولت این کشور معروف است.

فايزه هاشمی که به ویژه در سال های اخیر با انتقادات و اتهامات تند علیه دولت کشور به صحنه آمده است، در سخنانی که در سال 1396 در همایش دانشگاه زنجان ایراد کرد، گفت: من در حال حاضر ممنوعیت حجاب هستم، همانطور که من مخالف ممنوعیت حجاب در زمان شاه بودم.»

هاشمی در سخنرانی دی ماه 1390 اعلام کرد که از فشارهای آمریکا بر ایران حمایت می کند و این اظهارات در کشور از جمله محافل خود واکنش نشان داده گفت که سپاه پاسداران باید در لیست تحریم های آمریکا بماند.

در ماه مه، دادستانی علیه هاشمی به دلیل اظهارات وی در مورد حضرت محمد (ص) که بعداً ادعا کرد “شوخی” بوده و به دلیل حمایت وی از تحریم ها علیه دولت تهران، تحقیقاتی را آغاز کرد.

دکمه بازگشت به بالا