افغانستان

محقق: دورنمای روشن از صلح وجود ندارد

محمد محقق، مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور سیاسی و امنیتی و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان می‌گوید که اوضاع پیچیده است و دورنمای روشن برای صلح نیز وجود ندارد.

به گزارش کوکچه، آقای محقق این اظهارات را امروز (پنج‌شنبه، ۱۲ حمل) در بیست‌وششمین سالروز ترور عبدالعلی مزاری «شهید وحدت ملی» در شهرک جبرئیل هرات مطرح کرد.

محقق ضمن انتقاد از بی‌نتیجه بودن مذاکرات صلح در دوحه، همچنان گفت: «۲۱ نفر از دولت افغانستان در قطر رفتند و دو دوره سه ماهه در آنجا خوابیدند و نشست مسکو هم نتیجه نداد.»

در همین حال، محمد محقق با ابراز خوش‌بینی به برگزاری نشست استانبول در پیوند به صلح افغانستان، می‌گوید که امیدوار است این نشست در راستای تأمین صلح و ختم جنگ در افغانستان موثر باشد.

آقای محقق گفت: «ما از برنامه صلح استانبول حمایت می‌کنیم. برخی‌ها می‌گویند که شاید نشست استانبول به مانند مسکو باشد و چهار نفر بروند و در آنجا گوشت و پلو بخورند و دوباره به افغانستان بیایند.»

نشست استانبول قرار است در جریان ماه جاری میلادی (اپریل) برگزار شود.

او تأکید کرد که نشست صلح باید باعث تأمین صلح و ختم جنگ در افغانستان شود.

از سوی هم، محمد محقق در بخشی از صحبت‌هایش خواستار بررسی جدی قتل غیرنظامیان در جریان عملیات نیروهای دولتی برای بازداشت حبیب‌الله غوریانی در شهرک جبرئیل هرات شد.

این عملیات در ماه حوت سال گذشته به رهبری سید عبدالوحید قتالی انجام شد. در جریان این عملیات شش نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

با این حال، آقای محقق گفت که او با رییس‌جمهور اشرف غنی و شورای امنیت ملی برای حل پرونده‌ی آقای غوریانی صحبت کرده و منتظر فیصله‌ی آنها است. او تأکید کرد که طرفدار حل مسالمت‌آمیز قضیه‌ی غوریانی است.

اداره محلی هرات آقای غوریانی را به زورگیری، داشتن افراد مسلح، قاچاق مواد مخدر و اعمال خلاف قانون متهم کرده است. غوریانی اما این اتهامات را رد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا