افغانستان

محقق: عاملان انفجارها یا با رشوت و یا هم به «رحمت حکومت» رها می‌شوند

همزمان با افزایش حملات تروریستی در کشور، محمد محقق، مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور سیاسی و امنیتی می‌گوید که عاملان بیشتر این رویدادها پس از بازداشت یا «با رشوت» و یا هم «به رحمت حکومت» از زندان رها می‌شوند.

آقای محقق که امروز (چهارشنبه، ۱۲ جوزا) در چهارمین سالروز کشته‌شدن سالم ایزدیار، فرزند محمدعلم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «این (غیرنظامیان) را کی می‌زنند؟ همان‌هایی اند که بعد مطمیینند که اگر گیر بیایند (بازداشت شوند)، فردایش یا با رشوت [و] یا هم به رحمت حکومت [از زندان] ایلا (رها) می‌شوند.»

محقق افزود که «هزاران هزار» عامل رویدادهای تروریستی هم‌اکنون بدون محاکمه از زندان‌های کشور رها می‌شوند.

مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور سیاسی و امنیتی به‌صورت ضمنی از گروه طالبان نام برد و گفت که این گروه رهایی هزاران متهم به قضایای تروریستی دیگر را نیز از حکومت افغانستان درخواست می‌کند.

او در ادامه علاوه کرد که کشورهای خارجی نیز چنین خواستی را بارها مطرح کرده‌اند.

محمد محقق اما گفت که در مقابل،‌ از خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی به‌گونه‌ی مختصر توسط حکومت رسیدگی و در شبکه‌های اجتماعی همدردی می‌شود.

او اما تأکید کرد که حکومت افغانستان باید تلاش کند که درد مردم افغانستان را التیام ببخشد. آقای محقق گفت: «حکومت ما باید سعی کند که تا هنوز هرچه بوده، بوده، [ولی اکنون باید] صاحب قانون، کشور و اختیارات خود شود و به شهدای خود رسیدگی و به مردم خود مهربانی کند.»

او در بخشی از صحبت‌هایش خواهان شناسایی و محاکمه‌ی عاملان رویدادهای تروریستی از جمله عاملان حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب شهر کابل و انفجارهای شب گذشته در این شهر شد.

شب گذشته در فاصله‌ی زمانی یک ساعت دو انفجار بر دو عراده موتر لینی نوع کاستر در ساحه‌ی سرکاریز و گولایی دواخانه، از مربوطات حوزه‌ی سوم امنیتی شهر کابل رخ داد. فرماندهی پولیس کابل اعلام کرد که در این دو رویداد، دست‌کم ۱۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۱۲ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. آمار تلفات این رویداد نهایی نیست و احتمال افزایش آن وجود دارد.

هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این دو رویداد را بر عهده نگرفته است. گروه طالبان هر گونه دست‌داشتن در این رویدادها را رد کرده است.

در تاریخ ۱۸ ثور هم مکتب سیدالشهدا در مربوطات ناحیه‌ی سیزدهم شهر کابل هدف حمله قرار گرفت. حمله بر این مکتب با یک انفجار موتربمب و دو انفجار ماین جاسازی‌شده انجام شد. براساس آمارهای رسمی، در این حمله بیش از ۵۰ نفر –اغلب دانش‌آموزان دختر- کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

خانواده‌های قربانیان حمله بر مکتب سیدالشهدا در تاریخ ۲۶ ثور اما اعلام کردند که در این حمله حدود ۹۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

آنان همچنان خواهان به‌رسمیت‌شناختن این حمله به‌عنوان مصداق نسل‌کشی از سوی حکومت افغانستان و جامعه‌ی جهانی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا