افغانستان

مرکز خبرنگاران افغانستان: استخبارات و وزارت امر به معروف طالبان روند سرکوب رسانه‌ها و آزادی بیان را پیش می‌برند

مرکز خبرنگاران افغانستان (AFJC) به مناسبت ۲۷ حوت، روز ملی خبرنگار، گفته است که نهادهای امنیتی به‌ویژه اداره استخبارات و همچنان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به‌شکل مستقیم و غیرمستقیم با بازداشت، تهدید و ترساندن خبرنگاران، روند سرکوب رسانه‌ها و آزادی بیان را پیش می‌برند.

مرکز خبرنگاران افغانستان روز شنبه، ۲۷ حوت، با نشر گزارش سالانه‌اش در مورد وضعیت خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان، گفته است که وضعیت آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران در سال ۱۴۰۱ هجری خورشیدی رو به وخامت نهاده و در کنار افزایش دو‌برابری رویدادهای خشونت و تهدید خبرنگاران نسبت به سال ۱۴۰۰، فضای کار برای خبرنگاران و رسانه‌ها نیز به‌شکل بسیار جدی محدود شده است.

بر پایه این گزارش، در ۱۲ ماه گذشته دست‌کم ۲۳۷ رویداد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران را که شامل تهدید، بازداشت و برخورد خشونت‌آمیز است، ثبت کرده است.

این رویدادها در مقایسه با ۱۱۷ مورد خشونت و رویداد ناقض آزادی رسانه‌ها در سال ۱۴۰۰، بیشتر از دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که به جز رویداد انفجار در نشست خبرنگاران در شهر مزارشریف که به جان باختن دست‌کم دو تن انجامید و باعث زخم برداشتن حداقل ۱۹ تن از خبرنگاران شد، در اکثریت رویدادهای دیگر، اداره‌ها و یا افراد طالبان به‌ویژه نهادهای استخباراتی و امنیتی این گروه نقش داشته‌اند.

این نهاد افزوده است که از مجموع از رویدادهای ثبت شده توسط مرکز خبرنگاران افغانستان در سال ۱۴۰۱، دست‌کم ۱۱۳ مورد آن تهدید و یا بدرفتاری و توهین به خبرنگاران بوده است.

در سال ۱۴۰۱، دست‌کم ۹۴ قضیه بازداشت موقت خبرنگاران از یک تا چند ساعت و چند روز و حتا چندین ماه به ثبت رسیده است که از آن جمله دو خبرنگار از حدود دو ماه پیش تا اکنون زندانی‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان اضافه کرده است که از جمله خبرنگاران بازداشت‌شده، مرتضا بهبودی، خبرنگار افغان – فرانسوی و خیرالله پرهر، خبرنگار ورزشی «رادیو و تلویزیون همیشه بهار» از میانه ماه جدی سال روان تا‌کنون در زندان هستند.

این نهاد از طالبان خواسته است تا با درنظرداشت اهمیت نقش خبرنگاران و رسانه‌های آزاد و مستقل در توسعه و پیش‌رفت کشور، با اجرای قانون رسانه‌ها و قانون دسترسی به اطلاعات زمینه فعالیت رسانه‌های آزاد رابر‌مبنای این قوانین فراهم کرده و از آن‌ها حمایت کنند.

گفتنی است که با روی‌کار‌آمدن طالبان در افغانستان، این گروه محدودیت‌های زیادی را علیه رسانه‌ها در کشور وضع کرده‌ است.

دکمه بازگشت به بالا