افغانستانجهان

مسائل افغانستان، بهانه آمریکا برای تعریف نقش جدید و خلاف واقعیت برای عربستان

رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در مصاحبه با روزنامه عربستانی «عکاظ»، این کشور را دارای جایگاه مهم در میان کشورهای اسلامی دانست.

امیری که فرستاده ویژه آمریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان است، در گفتگو با روزنامه عکاظ و به بهانه تحولات اخیر افغانستان به ویژه وضعیت مبهم ادامه تحصیل زنان و دختران این کشور، اظهار داشت: «کشورهای دارای اکثریت مسلمان، باید صدای‌شان را در برابر تراژدی بزرگی که در افغانستان جریان دارد بلند کنند».

وی اوضاع زنان در افغانستان را تأسف‌بار توصیف کرد و افزود که عربستان سعودی به ‌عنوان کشوری که جهان اسلام به آن نگاه ویژه‌ای دارد، می‌تواند صدای پیشرو در مقابله با روایت طالبان باشد.

امیری در این مصاحبه از کشورهای اسلامی به ویژه عربستان سعودی به عنوان یکی از کشورهایی که جایگاه ویژه‌ای در جهان اسلام دارد، خواست تا با استفاده از ساختارهای موجود سیاسی و اقتصادی در میان کشورهای مسلمان، از زنان افغانستان قاطعانه حمایت کنند.

او گفت: «نهادهایی مانند شورای همکاری خلیج فارس و سازمان همکاری اسلامی می‌توانند به افغان‌ها نشان دهند که آن‌ها رها نشده‌اند و برادران و خواهران‌شان در جهان اسلام در کنار آن‌ها هستند و از حقوق آن‌ها در چارچوب اسلام دفاع می‌کنند».

مهم‌ترین نکته در سخنان رینا امیری در مصاحبه با «عکاظ»، نقش جدید است که وی به عنوان یک مقام آمریکایی، به عربستان سعودی داده است، و آن اینکه از عربستان به عنوان کشوری یاد کرده است که دیگر کشورهای جهان اسلام به آن نگاه ویژه‌ای دارند.یادداشت| مسائل افغانستان، بهانه آمریکا برای تعریف نقش جدید و خلاف واقعیت برای عربستان

در واقع با این سخنان، نماینده آمریکا درصدد برآمده است نقش جدیدی را برای کشوری که پیش از این بالاترین مقام سیاسی آمریکا، یعنی رئیس جمهور این کشور آن را «گاو شیرده» خوانده بود، تعریف نماید.

آنچه رینا امیری از آن به عنوان «جایگاه مهم» عربستان سعودی در جهان اسلام یاد کرده است، اما با واقعیت‌های موجود جهان اسلام فاصله بسیاری دارد.

واقعیت این است که هم آمریکا و هم عربستان سعودی در مقام مطالبه حقوق بشری و تطبیق آموزه‌های اسلامی بی‌آبروتر از آنچه که فکر می‌کنند، هستند و اصولاً با کارنامه سنگین جنایات ضدبشری که دارند نمی‌توانند داعیه‌دار این جریان به ویژه در افغانستان و شهروندان این کشور از جمله زنان و دختران باشند.

در مورد عربستان و نگاه حاکمان این کشور به حقوق بشر، نکته حائز اهمیت اینکه دوستان خانم امیری در شورای حقوق بشر سازمان ملل در دوره‌های مختلف آنان را متهم به نقض قوانین انسانی نموده‌‌اند.

پس از آنکه شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ میلادی، تأسیس و جایگزین کمیسیون حقوق بشر این سازمان شد، نظام بررسی دوره‌ای جهانی را با هدف بررسی وضعیت کلی حقوق بشر در کشورهای عضو ملل متحد برای هر چهار سال یک‌بار در دستور کار قرار داد که وضعیت حقوق بشری عربستان سعودی طی دو دوره در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ میلادی در نوبت بررسی قرار گرفت.

در بررسی دوره‌ای جهانیِ عربستان سعودی تنوع موضوعات مطرح شده به اندازه‌ای بود که تقریباً همه عرصه‌های حقوق بشر را شامل می‌شد؛ از جمله اساسی‌ترین این موارد، نقض حقوق زنان در این کشور بود که سایر کشورها رسماً نگرانی خود را نسبت به آن اعلام کردند؛ مسئله‌ای که امروز رینا امیری می‌خواهد عربستان سعودی پرچمدار آن در دفاع از حقوق زنان افغانستانی باشد!

در بررسی دوره‌ای دور دوم نیز با آنکه عربستان سعودی، متحد و همراه همیشگی کشورهای غربی است و با دلارهای نفتی خود، بحران‌های مالی دولت‌های مختلف را حل کرده است، باز هم موارد عمده‌ای مانند تبعیض جنسیتی، قاچاق انسان، نقض حقوق کارگران مهاجر و… دامنگیر این کشور شد!

در جدیدترین گزارش‌ها از نقض حقوق بشر در عربستان (۱۳۹۹)، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گزارش داد نتایج یک گزارش نشان می‌دهد که فعالان زن و زندانیان سیاسی در زندان‌های عربستان سعودی، مورد اذیت و آزار جنسی، شکنجه و اعدام قرار می‌گیرند!

این گزارش افزوده است: از زمانی که محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ ولیعهد پادشاهی عربستان سعودی شد، ۳۰۹ زندانی سیاسی در این کشور شاهد نقض حقوق بشر بوده‌اند. محققان اعلام کردند ۲۰ زندانی به دلیل ارتکاب جرایم سیاسی که در دوران کودکی در این کشور دستگیر شدند و ۵ نفر از این زندانیان اعدام شده و ۱۳ نفر دیگر هم اکنون با مجازات اعدام روبه‌رو هستند.

این گزارش‌ها نه از منابع به اصطلاح مخالف حکومت سعودی، بلکه از محافل و منابعی است که دوستان درجه یک این کشور به شمار می‌روند و همواره عواید اقتصادی کلانی را از رابطه با سران ریاض به جیب زده و می‌زنند.

آش وضعیت نابسامان حقوق بشر و نقض پیاپی حقوق انسانی و اسلامی در عربستان سعودی به اندازه‌ای شور است که حتی رسمی‌ترین مقامات واشنگتن نیز نتوانسته‌اند از آن چشم‌پوشی کنند؛ چنان که بایدن در آستانه سفر اخیر به عربستان عنوان کرده بود که هرگز درباره حقوق بشر سکوت نمی‌کنم؛ البته این نکته نیز نباید از نظر دور بماند که بخشی از این انتقادها برای دوشیدن بیشتر «گاو شیرده» است.

با این همه، جای تأمل است که چرا رینا امیری نمی‌خواهد این همه واقعیت و حوادث متعدد مانند «اره شدن» جمال خاشقچی را ببیند و با وقاحت تمام، رفتارهای ضد بشری سعودی را در چارچوب «فرامین اسلام» تعریف نماید!

اینکه مسئله تحصیل زنان و دختران در افغانستان چه زمانی(دیر یا زود) حل خواهد شد، جدای از اینکه یک مسئله داخلی است، به اذعان مقامات دولت موقت طالبان نیز امری نیست که قابل چشم‌پوشی و تعطیل شدنی باشد، منتهی نیاز به تمهیداتی دارد که برای اجرای صحیح نیازمند زمان است. اما به هر حال، این مسئله نمی‌تواند مقامات آمریکا را در پیاده‌سازی آنچه در اذهان خود برای تغییر نقش «گاو شیرده» درنظر گرفته‌اند، کمک چندانی نماید.

رینا امیری می‌داند و البته نمی‌خواهد بداند که عربستان سعودی، صادر کننده درجه یک تفکر پلید وهابیت به دیگر نقاط جهان اسلام است؛ تفکری که «تکفیر» دیگر مسلمانان جزو پایه‌های اصلی آن است و جدای از شیعیان، هیچ فرقه‌ای از اهل سنت را نیز در مسیر هدایت نمی‌داند!

در بارزترین موضع‌گیری‌های سران وهابی عربستان، محمد العریفی، امام جماعت مسجد ریاض که از سوی وزارت امور مذهبی این کشور به این مقام گماشته شده بود، طی سخنانی در نماز جمعه اول ژانویه ۲۰۱۰ خواستار حذف همه شیعیان جهان از جمله شیعیان ساکن عربستان شد و عنوان کرد که شیعیان مؤمنان واقعی نیستند و نظریه آنان مبتنی بر کفر است که بقایای دین فارسی است! اظهارات نفاق‌افکنانه‌ای که هیچ واکنشی را در سطح مقامات سیاسی عربستان به دنبال نداشت!

این سخنان العریفی جدای از دیگر تحرکات پیدا و پنهان رژیم سعودی در ریخت و پاش دلارهای نفتی از شاخ آفریقا تا دورترین نقطه در غرب آسیا برای ایجاد گسل‌های تفرقه و اختلاف بین کشورهای اسلامی و مذاهب آن است.

از سوی دیگر موضع‌گیری خصمانه محمد بن سلمان که در اظهاراتی وقیحانه مدعی شده بود تلاش می‌کند آتش جنگ را به درون ایران بکشاند و یا گشایش باب دوستی با رژیم صهیونیستی از جانب وی و یا برافروختن آتش جنگ با یمن، همه و همه نشان از عدم صلاحیت حاکمان ریاض برای قرارگرفتن در جایگاهی دارد که نماینده آمریکا مدعی آن شده است.

رینا امیری به عنوان یک کارگزار خُرد سیاست‌های استعماری آمریکا می‌داند که در حال «بدل‌اندازی» و قالب کردن عربستان به افکار عمومی است؛ در واقع واشنگتن تلاش می‌کند نقشی جدید را برای «گاو شیرده» در دسترسی به اهداف خود در جهان اسلام دست و پا کند، اما حقیقت این است که اتفاقات یک دهه اخیر در جوامع اسلامی، بسیاری از پرده‌ها و نقاب‌ها را از چهره حاکمان دست‌نشانده منطقه کنار زده و شأن و قربی برایشان باقی نگذاشته است که از این طریق و صرف با ادعای «خادم حرمین شریفین» به نفاق خویش ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا