افغانستان

موسیقی رای الجزایر در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو قرار گرفت

موسیقی Er-Ray (رای) که ترکیبی از سبک های موسیقی محلی اسپانیایی، فرانسوی، آفریقایی و عربی است، توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) از طرف الجزایر در فهرست میراث فرهنگی ناملموس قرار گرفت.

UNESCO Ray müziğini Cezayir adına Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi'ne aldı

در هفدهمین نشست کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که در 28 نوامبر در رباط، پایتخت مراکش آغاز به کار کرد، موسیقی ری در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت یونسکو ثبت شد.

ثبت موسیقی ری توسط یونسکو به نمایندگی از الجزایر که گهگاه باعث ایجاد بحث در مورد تعلق مراکش و الجزایر می شود، در این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

در بولتن ویژه ای که در سال 2005 توسط یونسکو در مورد ژانرهای موسیقی آفریقا تهیه شد، تاکید شد که الجزایر موطن موسیقی ری است.

به گفته وزارت فرهنگ الجزایر، دولت الجزایر رسماً پرونده “ری” را که در دسامبر 2020 به دلیل ضعف فنی آن پس گرفته شد، در 31 مارس 2021 برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به یونسکو ارسال کرد.

موسیقی ری که آمیزه‌ای از سبک‌های موسیقی محلی اسپانیایی، فرانسوی، آفریقایی و عربی است، تأثیرات آهنگی و دستگاهی موسیقی سنتی بادیه‌نشین و همچنین تأثیرات فرهنگی و مذهبی را در خود جای داده است.

کلمه ری که به عنوان نام یک ژانر موسیقی که امروزه در سراسر جهان شنیده می شود مشهور است، در لهجه های الجزایر و دیگر کشورهای مغرب به معنای “همین است”. هفدهمین اجلاس کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس سوم آذرماه به پایان می رسد.

دکمه بازگشت به بالا