جهان

نشست استانبول بازهم به تعویق افتاد

منابع آگاه و ناظر بر روند صلح می‌گویند که تصمیم نهایی طالبان برای شرکت کردن در نشست استانبول و یا شرکت نکردن در آن به زودی اعلام خواهد شد.

طبق اطلاعاتی که این منابع در اختیار روزنامه ۸صبح قرار داده‌اند، ممکن است طالبان تا پایان روز دوشنبه (۳۰ حمل) و یا روز سه‌شنبه (۳۱ حمل) تصمیم نهایی خود درباره این نشست را به صورت رسمی اعلام کنند.

به گفته منابع آگاه و ناظر بر روند صلح، در صورتی که طالبان اعلام کنند در نشست استانبول شرکت می‌کنند، بازهم به دلایل فنی ممکن است این نشست در زمان تعیین‌شده آن برگزار نشود.

زمان برگزاری نشست استانبول از سوی برگزار‌کننده‌گان آن (ترکیه، قطر و سازمان ملل متحد) ۲۴ ماه جاری میلادی اعلام شده است که تا چهارم ماه می ادامه می‌یابد. پیش‌تر زمان برگزاری این نشست ۱۰ روزه ۱۶ اپریل گفته شده بود که برگزار نشد.

این نشست تحت تأثیر تصمیم تازه رییس جمهور بایدن برای خروج نیروهای امریکایی قرار گرفته است.

طالبان در همان روزی که زمان برگزاری نشست استانبول ۲۴ اپریل اعلام شد و یک روز پیش از اعلام رسمی تصمیم خروج نیروهای امریکایی تا سپمتامبر، اعلام کردند که بدون خروج کامل نیروهای خارجی در هیچ کنفرانسی شرکت نمی‌کنند.

طبق تصمیم تازه جو بایدن که طالبان آن را خلاف توافق‌نامه دوحه می‌دانند، قرار است نیروهای امریکایی از یکم می تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج شوند. این در حالی است که براساس توافق‌نامه دوحه، نیروهای خارجی باید تا اول می از افغانستان خارج شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا