افغانستان

واکنش اشرف غنی به منع تحصیل دختران:طالبان مردم را گروگان گرفته‌اند

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان می‌گوید مشکل آموزش و کار برای زنان «بسیار جدی، تاسف‌بار و نشانه واضح از اپارتاید جنسی در قرن بیست‌و‌یکم است.»

اشرف غنی گفت که اصلی‌ترین مشکل، عدم مشروعیت طالبان است که به شیوه غیر مردم‌سالارانه حاکم شدند، افغانستان را اشغال و مردم را گروگان گرفته‌اند.
واکنش غنی قرار ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
بدبختانه، مشکل کنونی آموزش و کار برای زنان در افغانستان بسیار جدی، تاسف‌بار و نشانه واضح از اپارتاید جنسی در قرن بیست و یکم است.
اصلی‌ترین مشکل، عدم مشروعیت گروه حاکم می‌باشد. چون این گروه به شیوه غیر مردم‌سالاری حاکم اند، افغانستان را اشغال و مردم را گروگان گرفته اند.
مسئولیت این چنین تصامیم گروه حاکم و عمیق‌تر شدن بحران جاری در کشور، تنها متوجه طالبان نه، بلکه متوجه تمام افراد، عناصر و نهادهایی است که به شکل سازمانی برای سفید ساختن طالبان تبلیغات می‌کردند و ادعا داشتند که این گروه تغییر کرده است و درک شان از شرایط افزایش یافته است.
حالا زمان آن رسیده است که طالبان و مبلغان آنان ضمایم و الحاقیه پنهان توافقنامه دوحه را با ملت شریک سازند.
سوال این است که چرا برای ملت در مورد تعهدات پنهان شان با امریکا وضاحت داده نمی‌توانند و جزئیات این تعهدات چرا از ملت پنهان نگهداشته شده است؟
گروه حاکم با کدام صلاحیت می‌خواد نصاب تعلیمی افغانستان را تغییر بدهد؟ آیا آنان می‌خواهند نصاب تعلیمی افغانستان را به نصاب تعلیمی مدرسه حقانیه تبدیل کنند؟ آیا نصاب تعلیمی آن‌ها بهتر از نصاب امام ابوحنیفه است؟
من بارها و بارها گفته ام، باز هم می‌گویم: اگر یک دختر باسواد شود، پنج نسل آینده را تغییر می‌دهد. اگر یک دختر بی‌سواد بماند، سبب بربادی پنج نسل می‌گرد‌د.
من ادعای آن‌عده حلقات داخلی و خارجی را که این چنین فیصله‌های خاینانه را جامه کلتوری می‌پوشانند، به شدت رد می‌کنم. مادران میرویس نیکه و احمدشاه بابا باسواد، باعزت و رهبر بودند.
من از دختران و پسرانی که امروز در ننگرهار، کندهار و دیگر ولایات با وجود شرایط سختی از اختناق، اعتراض کردند، ستایش و قدردانی می‌کنم. آنان قهرمانان اصلی حق طلبی برای آموزش هستند.
نسل جوان با اتحاد، اتفاق و تقویت صفوف شان می‌توانند استبداد کنونی را برای صد سال آیند از بین ببرند.
در حال حاضر یگانه موضوع که تمام افغان‌ها به شکل متفق بالای آن اجماع دارند، حق آموزش و کار برای زنان است. من باور دارم که طالب در مقابل این اجماع ملی و مردمی ایستادگی نمی‌تواند.
تل دې وي افغانستان
زنده باد افغانستان
یشسن افغانستان

دکمه بازگشت به بالا