افغانستان

وحید مجروح: روند انتقال واکسین کرونا به ولایت‌ها ادامه دارد

سرپرست وزارت صحت، می‌گوید که واکسین‌های کمک‌شده از سوی دولت چین به افغانستان، به گروه‌هایی که بر اساس معیارهای سازمان صحی جهان و وزارت صحت تعیین شده است، به شمول؛ کارمندان صحی و نظامی، آموزگاران، کمپ‌های کوچی‌ها و مهاجران، کارمندان ادارات دولتی که با مراجعان به گونه‌ی مستقیم سر و کار دارند، افراد بالاتر از سن ۵۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، تطبیق خواهد شد.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت، می‌گوید که بسته‌های واکسین کمک‌شده از سوی دولت چین، تا اکنون به ۱۳ ولایت انتقال یافته و به زودی به سایر ولایت‌ها نیز فرستاده خواهد شد.

آقای مجروح که روز یک‌شنبه -۲۳ جوزا- در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت که ۷۰۰ هزار دوز واکسین کمکی چین، برای حدود ۳۵۰ هزار نفر با در نظرداشت ۶ تا ۱۰ درصد ضایعات آن، کافی است.

به گفته‌ی او، این واکسین‌ها به گروه‌هایی که بر اساس معیارهای سازمان صحی جهان و وزارت صحت تعیین شده است، شامل کارمندان صحی و نظامی، آموزگاران، کمپ‌های کوچی‌ها و مهاجران، کارمندان ادارات دولتی که با مراجعان به گونه‌ی مستقیم سر و کار دارند، افراد بالاتر از سن ۵۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، تطبیق خواهد شد.

آقای مجروح، افزود که بسترها، تجهیزات طبی و کارمندان صحی، در ۶۰ تا ۷۰ درصد شفاخانه‌های کووید۱۹، تا دو برابر افزایش یافته است.

او با اشاره به چالش کم‌بود اکسیجن، گفت که وزارت صحت، در ۴ شفاخانه‌ی ویژه‌ی کووید۱۹ در کابل، دستگاه‌های تولید اکسیجن را در دو هفته‌ی اخیر نصب کرده و در حال حاضر، از آن استفاده می‌شود.

آقای مجروح، با اشاره به این که هم اکنون در چند ولایت دستگاه‌های تولید اکسیجن فعال شده، ابراز امیدواری کرد که ۱۰ دستگاه تولید اکسیجن که از سوی یونسیف اخیرا به کابل انتقال یافته، به زودی از سوی این موسسه به ۱۰ ولایت مورد نظر انتقال، نصب و مورد استفاده قرار گیرد.

سرپرست وزارت صحت، گفت که کشورهای همسایه به شمول اوزبیکستان و تاجیکستان، ابراز آمادگی کرده اند که روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ بالن اکسیجن را برای افغانستان فراهم می‌کنند.

او افزود: «از ایران ۴۵۰۰ بالن اکسیجن خریداری شده و این کشور هم‌چنان هفته‌ای دو تانکر اکسیجن مایع به هرات می‌فرستد.»

آقای مجروح، هشدار داد که موج سوم کرونا هنوز هم با سرعت زیادی در حال گسترش است و آمارهای دو هفته‌ی اخیر، نشان می‌دهد که میزان موارد مثبت و مرگ‌ومیر ناشی از آن، رو به افزایش بوده است.

سرپرست وزارت صحت، بار دیگر از شهروندان افغانستان خواست که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، نکات صحی را رعایت کنند.

آقای مجروح، مسدودشدن مکتب‌ها، دانشگاه‌ها، کورس‌های آموزشی، تالارهای عروسی، مراکز ورزشی، حوض‌های آب بازی و سایر مراکز تجمع را روی کاهش موارد مثبت ویروس کرونا، تأثیرگذار دانست، اما افزود که برای اثبات آن، به یک تا دو هفته زمان نیاز است.

این در حالی است که اخیرا، ثبت موارد مثبت ویروس کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن، در افغانستان ‌‏‌‏افزایش یافته است. بیش‌ترین آمار ابتلا و مرگ‌ومیر در افغانستان، در کابل ثبت شده است‎.‎

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا