جهان

وزیر امور خارجه ترکیه برای برقراری تماس به مصر رفت

وزیر خارجه ترکیه پس از 11 سال اولین وزیر خارجه ای شد که از ترکیه به مصر سفر کرد.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به دعوت سمیح شکری همتای مصری خود برای یک سفر رسمی به مصر رفت.

وزیر امور خارجه چاووش اوغلو که در فرودگاه قاهره به زمین نشست، مورد استقبال ایهاب نصر معاون وزیر امور خارجه مصر، صالح متلو شن، کاردار ترکیه در قاهره و دیگر مقامات قرار گرفت.

چاووش اوغلو در چارچوب تماس های خود با همتای خود شوکری دیدار و گفت و گو خواهد کرد و سپس دیدار میان هیئت ها آغاز خواهد شد.

پس از این مذاکرات، چاووش اوغلو و شوکری نشست خبری مشترکی برگزار خواهند کرد. چاووش اوغلو همچنین از قبرستان ترکیه در قاهره بازدید خواهد کرد.

وزیر خارجه چاووش اوغلو پس از 11 سال اولین وزیر خارجه ای بود که از ترکیه به مصر سفر کرد.

وزیر شوکری پس از وقوع زمین لرزه در قهرمان‌مراش در تاریخ 27 فوریه به ترکیه سفر کرد و با وزیر چاووش اوغلو همبستگی و همدردی خود را اعلام کرد.

مصر همچنین برای زلزله زدگان کمک های بشردوستانه به ترکیه ارسال کرد.

سفرهای متقابل در سطح وزرای خارجه اولین دیدار از زمان آغاز اختلافات بین دو کشور در سال 2013 است. دو تحلیلگر سیاسی یکی از قاهره و دیگری از انقره به خبرنگار کوکچه گفتند که بازگشت روابط به خوبی پیش خواهد رفت. اگر ترکیه شرایط مصر را برای رویارویی با بحران هایی که ریشه مناقشه بودند، اجرا کند.

احترام به قوانین بین المللی
عدم مداخله در امور داخلی
رسیدگی به پرونده سازمان اخوان المسلمین.
جزئیات فاز جدید

معاون سابق وزیر خارجه مصر، سفیر محمد هقاضی، گفت که روابط مصر و ترکیه “شاهد تحولات مثبتی است که نشان دهنده تمایل دو کشور برای جستجوی مخرج های مشترک و آغاز مرحله جدیدی است.”

هگازی خاطرنشان می کند که حمایت مصر از مردم ترکیه در زمان فاجعه زلزله بازتابی از آنچه او می داند «وزن، تاریخ و پایه های روابط مبتنی بر انسجام مردمی است و آنچه که برای همگام شدن با اقدامات سیاسی مشترک این تعامل مستلزم آن است. ”

معاون سابق وزیر امور خارجه مصر در خصوص خواسته های مصر از ترکیه توضیح می دهد: قاهره می خواهد روابط در دوره آینده بر اساس قوانین بین المللی و عدم مداخله در امور داخلی باشد و اگر آنکارا تایید این عناصر را کامل کند، روابط در جهت آینده آن امن و بر اساس چارچوب های صحیح خواهد بود.»

در مورد گام بعدی، هگازی انتظار داشت که اگر آنکارا خود را به روابط مبتنی بر احترام متقابل متعهد کند، زمینه برای بازگشت مجدد سفرا فراهم شود و دولت مصر کانال های مبادلات تجاری را تا زمان مناقشه حفظ کرد. و به 6 میلیارد دلار رسید.

دکمه بازگشت به بالا