افغانستانجهان

وزیر خارجه ترکیه: حل بحران افغانستان تنها با اعلام آتش‌بس جامع ممکن است

وزیر امور خارجه ترکیه درباره تحولات افغانستان گفت: خشونت در افغانستان هنوز ادامه دارد. برای دستیابی به راه حل سیاسی به یک آتش‌بس جامع نیاز داریم.

مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنرانی در نهمین نشست وزرای امور خارجه کشور‌های عضو کنفرانس “قلب آسیا-روند استانبول” درباره تحولات افغانستان گفت: خشونت (در افغانستان) هنوز ادامه دارد. برای دستیابی به راه حل سیاسی به یک آتش‌بس جامع نیاز داریم.

به گزارش کوکچه، چاووش‌اوغلو با تشکر از تاجیکستان و افغانستان به خاطر برگزاری این نشست، تصریح کرد که امنیت و ثبات افغانستان برای همه مهم است.

وی با اشاره به اینکه 10 سال از آغاز روند قلب آسیا-روند استانبول گذشته است، اظهار داشت: «این روند هنوز هم جامع‌ترین ساز و کار درباره افغانستان است و این نیز موجب غرور است. نکته اساسی این روند تاکید بر این مسئله است که مشکلات منطقه تنها با همکاری منطقه ای قابل حل و فصل است. اقدامات اتخاذ شده از مبارزه با تروریسم گرفته تا گسترش تجارت در چارچوب روند استانبول مهم است».

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه با تاکید بر اینکه روند تاسیس صلح در افغانستان به مرحله حساسی رسیده است، از قطر به خاطر میزبانی از گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تشکر کرد و افزود: «توافقی که سال گذشته میان طالبان و آمریکا در دوحه به امضا رسید بسیار مهم است. اما علی‌رغم این، خشونت (در افغانستان) هنوز ادامه دارد. برای دستیابی به راه حل سیاسی به یک آتش بس جامع نیاز داریم».

چاووش‌اوغلو تصریح کرد: «اگر چه روند مذاکرات صلح کند است اما این تنها راه موجود برای ایجاد صلح در افغانستان به شمار می‌رود و همه باید از آن حمایت کنند. بر این اساس و با توجه به درخواست طرف افغان برای تکمیل مذاکرات صورت گرفته در دوحه یک نشست با حضور مقامات عالی رتبه کشورهای مربوطه در ترکیه برگزار خواهیم کرد. امیدوار هستیم که این نشست برای مذاکرات صلح و مشخص شدن نقشه راه پیشروی افغانستان در آینده مفید واقع شود. از قطر و سازمان ملل به عنوان روسای مشترک این نشست نیز تشکر می‌کنم».

وی همچنین افزود: «قابلیت بالایی در منطقه برای پیگیری سیاست عدم تعهد و عدم وابستگی وجود دارد. دیدارهای اخیرم با مقامات کشورهای منطقه نشانگر این میل و خواسته میان کشورهای مختلف است. افغانستان نیز یکی از کشورهایی خواهد بود که بیشترین نفع را از سیاست عدم تعهد موجود در منطقه خواهد بود».

در همین حال محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل ظهر امروز در اقامتگاه اش در بوستان سرای تاجیکستان در شهر دوشنبه در حاشیه نهمین کنفرانس وزرای خارجه قلب آسیا- پروسه استانبول، با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، دیدار کرد.
در این دیدار، هر دو جانب از افزایش خشونت ها ابراز نگرانی کردند و در مورد آمادگی ها بخاطر تدویر نشست ترکیه در خصوص صلح افغانستان، بحث و تبادل نظر نمودند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا