افغانستانعکس

وقوع انفجار در شهر کابل

دقایق قبل صدای انفجار بزرگ از شهر کابل شنیده شده است و تاهنوز محل انفجار و تلفات برخواسته از آن معلوم نیست.

باشنده‌گان شهر کابل از وقوع یک انفجار نسبتاً شدید در این شهر خبر می‌دهند.

May be an image of outdoors

منابع مردمی در شهر کابل می‌گویند که لحظات پیش یک انفجار در ساحه اسپین‌کلی از مربوطات ناحیه پنجم شهر کابل رخ داده است
به گفته‌ی منابع، این انفجار امروز (یک‌شنبه، ١۶ اسد) رخ داده است. تاکنون از نوعیت و تلفات برخاسته از این رویداد گزارشی در دست نیست.

مقامات در فرماندهی پولیس کابل می‌گویند که صدای انفجار ناشی از تمرينات در یک مرکز تعلیمی است.

Image

پس از انفجار عصر روز جمعه، ۱۴ اسد، بر عزاداران حسینی در حوزه ششم امنیتی شهر کابل که در آن بیش از ۵۰ تن کشته و زخمی‌ شدند، غرب کابل گواه رویداد مرگ‌بار دیگری نیز بود. عصر روز شنبه، ۱۵ اسد، یک انفجار نیرومند در میان غرفه‌هایی که پرچم عزاداری می‌فروختند، رخ‌داد. طالبان گفته‌اند که در این انفجار ۲ تن کشته و ۲۲ تن زخمی شده‌اند، اما شاهدان عینی می‌گویند که در این رویداد ۷ تن کشته و بیش از ۳۵ تن دیگر زخمی شده‌اند. طالبان اجازه تصویربرداری از این حادثه و تلفات را نداده‌ و یک مرد را به جرم گرفتن عکس لت‌وکوب و بازداشت کرده‌اند. گواهان رویداد گفته‌اند که تعدادی از زخمیان وکشته‌شده‌گان به شفاخانه مولاعلی، شفاخانه معالجوی فردوس که در کنار پل‌ سوخته موقعیت دارد و همچنان به شفاخانه محمدعلی جناح، در چندکیلومتری حادثه، انتقال داده شده است. گواهان و منابع محلی همچنان گفته‌اند که طالبان مانع ورود مردمی به شفاخانه‌ها شده‌اند که به قصد اهدای خون به زخمی‌ها مراجعه کرده‌ بودند.

No photo description available.

عصر روز شنبه، ۱۵ اسد، انفجاری در ساحه پل ‌سوخته، یکی از مکان‌های مزدحم شهر کابل که باشنده‌گان آن عمدتاً هزاره‌ها می‌باشند، در میان غرفه‌هایی که پرچم‌های عزاداری می‌فروختند، رخ‌داد. طالبان لحظاتی پس از این رویداد، انفجار ماین در این محله مزدحم کابل را تأیید کردند و گفتند دو تن کشته و ۲۲ تن دیگر زخمی شده‌اند.

لحظاتی پس از این انفجار، نوارهای تصویری‌ای از محل رویداد در رسانه‌های اجتماعی نشر شد. در یکی از این نوارهای تصویری نشر شده، دیده می‌شود که چند تن یک زخمی را به سوی شفاخانه انتقال می‌دهند. براساس این نوار تصویری، انفجار در ابتدای پل ‌سوخته و نزدیک به گولایی دواخانه رخ داده است.

در همین حال، یک شاهد عینی که نمی‌خواهد نامش درگزارش ذکر شود، در صحبت با روزنامه ۸صبح می‌گوید: «پس از وقوع انفجار به ساحه رفتم. سه شهید را در موتر بالا کردیم. از تعداد شهدای دیگر نمی‌دانم که تلفات چقدر بوده است، اما تا جایی که اطلاع گرفتم، شهدا ۷ تن می‌باشند.»

این شاهد عینی می‌افزاید: «واقعاً دردناک بود. وقتی می‌دیدم همه غریب و بیچاره مورد هدف قرار گرفته است. انگشترفروش‌ها شهید و زخمی شدند و کسانی که از همان‌جا عبور می‌کردند، زخمی و شهید شدند. دردناک بود.» به گفته این شاهد عینی، زخمی‌ها بیشتر از ۲۵ تن بوده که به‌گونه شدید زخم برداشته بودند، اما زخمی‌های سطحی این حادثه نیز بسیار زیاد است که به شفاخانه‌ها مراجعه نکرده‌اند. او تأکید می‌کند: «کربلا همین‌جا است، از نزدیک ببینی دلت پاره می‌شود. توان کمک کردن ازت گرفته می‌شود.»

منابع محلی نیز به روزنامه ۸صبح می‌گویند که با وجود تلاش و اصرار زیاد، طالبان اجازه ندادند که مردم وارد شفاخانه شوند و به زخمیان انفجار پل‌ سوخته خون بدهند. این منابع می‌افزایند که شمار زیادی به ‌شمول اعضای خانواده‌های زخمیان، به شفاخانه محمدعلی جناح مراجعه کرده بودند تا به زخمیان خون بدهند. به گفته منابع، چندین «طالب مسلح کیبل‌به‌دست» دروازه شفاخانه را بسته و با مراجعه‌کننده‌گان با خشونت برخورد می‌کردند و به کسی اجازه ندادند تا وارد شفاخانه شود.

پس از گذشت چند ساعت از وقوع حادثه، خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیه طالبان برای کابل، با نشر توییتی گفت که این انفجار ناشی از مواد جاسازی شده در گلدان، در منطقه پل‌سوخته از مربوطات ناحیه ششم شهر کابل بوده است. به گفته او در این حادثه ۲ تن کشته و ۲۲ تن دیگر زخمی شده‌‌اند.

این در حالی است که شفاخانه فردوس که در کنار ساحه انفجار موقعیت دارد، تعداد زخمی‌هایی را که به این شفاخانه انتقال داده شده است، ۲۲ تن گفته، اما از کشته‌شده‌گان چیزی نگفته است. از سوی دیگر فهرستی از سوی شفاخانه محمدعلی جناح در غرب کابل در رسانه‌های اجتماعی نشر شد که دو کشته و ۱۳ زخمی را نشان می‌داد.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما در پیوند به این حادثه واکنش نشان داده، گفته است که طالبان باید از وقوع چنین حملاتی جلوگیری کنند و تحقیقات شفاف و کامل را انجام بدهند. این نهاد حمله روز گذشته در منطقه سرکاریز شهر کابل را نیز محکوم کرده است. در این حمله نیز دست کم ۵۰ تن کشته و زخمی شدند که اکثر آنان هزاره‌ بودند.

مراسم دهه محرم پیش از این نیز آماج حملات زیادی قرار گرفته است. با این حال، امسال و پس از تسلط طالبان بر افغانستان، این حملات بر هزاره‌ها و شیعیان به شکل بی‌پیشینه‌ای افزایش یافته است.

از زمان سلطه طالبان بر افغانستان تاکنون، گروه داعش تجمعات شیعیان، به‌ویژه هزاره‌ها را چندین بار مورد هدف قرار داده است که پس از حمله بر فرودگاه کابل، مرگ‌بارترین حمله بر مسجد شیعیان در کندز و قندهار صورت گرفته است که در آن‌ها ده‌ها نمازگزار کشته و زخمی شدند. این در حالی است که به تاریخ ۳۰ حمل در پی سه انفجار پی‌هم بر دانش‌آموزان مکتب عبدالرحیم شهید نیز حدود ۱۱ تن کشته و بیش از ۲۵ تن دیگر زخمی شده بودند. افزون بر این، در انفجارهای هشتم ثور سال جاری بر شیعیان در بلخ، بیش از ۱۱ تن کشته و بیش از ۱۸ تن دیگر زخمی شدند. هرچند مسوولیت این رویدادها را همواره گروه داعش به عهده می‌گیرد، اما طالبان تاکنون حضور این گروه در افغانستان را انکار می‌کنند و آن را تبلیغات می‌خوانند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا