افغانستاننگاه‌ها

«پایان تاریخ مصرف یک تروریست»؛ ملا منان نیازی کی بود؟

مرگ ملا منان نیازی واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است. برخی از وی، به عنوان یک «تروریست و قاتل» نامبرده‌اند که سیتز آشکار با هزاره‌ها و شیعیان افغانستان داشته است.

به گزارش کوکچه جنازه ملا عبدالمنان نیازی؛ معاون رهبر شاخه انشعابی گروه طالبان امروز در هرات به خاک سپرده می‌شود. نیازی چندی پیش با شلیک گلوله در هرات زخمی و به دلیل جراحات شدید جهت درمان بیشتر به کابل منتقل شد؛ اما در پایتخت جان داد.

نیازی متهم است که در کشتار مردم هزاره در زمان حاکمیت طالبان در مزار شریف دست داشته است.به اساس اطلاعات دیدبان حقوق بشر، طالبان بعد از تصرف مزار شریف در هفدهم اسد ۱۳۷۷ حدود دو هزار غیرنظامی و شاید هم بیشتر را کشته‌اند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر ملا عبدالمنان نیازی؛ والی طالبان در ولایت بلخ در آن زمان پس از تصرف مزار شریف به مردم هزاره که شیعه مذهب بودند، دستور داده بود که سنی شوند یا افغانستان را ترک کنند یا کشته خواهند شد.

تروریست‌ها نیز تاریخ مصرف دارند

علی امیری استاد دانشگاه و نویسنده در واکنش به مرگ ملامنان نیازی در صفحه فیسبوکش نوشته است که تروریست‌ها نیز تاریخ مصرف دارند و گفته که نیازی کشتن را به عنوان شغل انتخاب کرده بود.

امیری نوشته است: «ملا منان نیازی مرد؛ مرگش سرشار از نکبت و حقارت بود. سال‌ها شغلش مرگ و کشتن بود. کشتن را به عنوان شغل انتخاب کرده بود و به دلیل همین حرفه، به استخدام سازمان‌های استخباراتی و مافیای درآمده بود. بر مراد آنان زیست و به دستور آنان آدم‌کشت».

وی آورده است: «منان نیازی شرارت را با رذالت و نامردی درآمیخته بود. با پستی و رذالت زندگی کرد، جز خشونت و کشتار هنری نداشت و آخرالامر با حقارت و نفرت مرد. یک تروریست یائسه بود که تاریخ مصرفش گذشته بود. مرگش شادمانی ندارد، اما عبرت دارد».

عمر ظلم کوتاه است!

جنرال مراد علی مراد؛ از فرماندهان پیشین ارتش در واکنش خود نوشته است که هزاران نفر با فتوای منان نیازی قتل‌عام شده‌اند.

مراد در صفحه فیسبوکش نوشته است که خبر اسارت شهید عبدالعلی مزار؛ رهبر فقید حزب وحدت به دست طالبان را نیازی اعلام کرده است.

وی افزوده است: «شامگاه که این خبیث (نیازی) خبر اسارت رهبر شهید به دست دشمن را از طریق رادیوی بی بی سی اعلام کرد چه شامگاه سیاهی بود. و فتوای ننگین او در سال ۷۷ که جویی خون را جاری کرد. سرانجام خون هزاران انسان بی گناهی که به فتوای او قتل عام شدند، دامن گیرش شد.»

حکومت باید جوابگوی مردم به ویژه جامعه هزاره و شیعه باشد

مقام‌های حکومتی تاکنون در مورد مرگ ملامنان نیازی سکوت اختیار کرده‌اند.

گفته می‌شود، حکومت طی سال‌های از نیازی حمایت کرده و با او همکاری داشته است.

عارف رحمانی؛ نماینده غزنی گفته است که باید حکومت در این زمینه پاسخ‌گو باشد.

رحمانی در صفحه فیسبوک خود نوشته است: «من ماه ها پیش تمام مصاحبه این تروریست آدمی خوار را دیده بودم. اینک به بریده هایی از این مصاحبه دست یافته ام. رفتار و گفتار نیازی نشان گر شخصیت و تفکرات و رفتارهای مستبدانه و تروریستی و متعصبانه اوست. اگر ثابت شود که حکومت افغانستان در این سالها از این جانی و خاین ضد بشر حمایت کرده است علی القاعده در تمام جنایات او شریک بوده/ هست و باید جوابگوی مردم افغانستان به ویژه جامعه هزاره و شیعه باشد.»

نیازی اخیرا در نوار ویدیویی هزاره‌ها و شیعیان افغانستان را تهدید به مرگ می‌کند و می‌گوید، این گروه قومی افغانستان را به شکل مرموز از بین‌ می‌برد. او می‌‌گوید: «ما هزاره‌ها را پنجاه‌پنجاه و صدتاصدتا می‌کشیم و چنان مرموز هم می‌کشیم که این‌ها نمی‌دانند از کجا زده شدند».

کشتار دیپلمات‌های ایرانی

در زمان ولایت نیازی در ولایت بلخ و در پی سقوط شهر مزار شریف به دست طالبان، مقر کنسولگری ایران در این شهر هدف حمله قرار گرفت و دیپلمات‌های این کشور ناپدید شدند. بعداً گزارش شد که این دیپلمات‌ها کشته شده‌اند.

ایران گروه طالبان را مسئول کشتار این دیپلمات‌ها اعلام کرد ولی این گروه در آن زمان مدعی شد که این کشتار توسط «نیروهای خودسر» انجام شده ‌است؛ اما برخی از اعضای طالبان اخیرا پذیرفتند که دیپلمات‌های ایرانی را به عمد هدف قرار دادند.

پس از سقوط طالبان، نیازی طی سال‌های اخیر موضع تند علیه ایران داشته است.

مقام‌های ایرانی تاکنون در مورد مرگ نیازی واکنش نشان نداده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا