جهان

پنتاگون: حملات طالبان روند صلح را تخریب می‌کند

پنتاگون ضمن محکوم کردن حمله طالبان به پایگاه هوایی قندهار گفت که در این پایگاه نیروهای آمریکایی حضور داشتند و حملات طالبان را برای فرصت صلح مخرب دانست.
به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در واکنش به حمله راکتی طالبان به پایگاه هوایی قندهار آن را تصمیمی برای خشونت بیشتر و نیز مخل فرصت بوجود آمده برای صلح در افغانستان دانست.

وی با محکوم کردن این حمله گفت که صدها نظامی آمریکایی و ناتو نیز در این پایگاه حضور دارند اما تاکید کرد که راکت‌های طالبان خارج از محوطه پایگاه فرود آمدند و این حمله هیچ تلفات و یا خساراتی را در پی نداشت.

کربی در این نشست خبری به پرسش رسانه‌ها مبنی بر اینکه آیا این حمله طالبان توافق این گروه با آمریکا را نقض کرده پاسخی نداد.

سخنگوی پنتاگون گفت: واضح است سطح خشونت‌ها بسیار بالاست، اما من امروز آماده نیستم که ارزیابی از این حمله در رابطه با توافقنامه دوحه ارائه دهم.

براساس توافقنامه قطر، طالبان متعهد شده که از حمله علیه نظامیان آمریکایی و ناتو خودداری کند و براساس گزارش‌های رسمی نیز پس از امضای این توافق به نیروهای خارجی تلفاتی وارد نشده است.

این حمله در حالی صورت گرفته است که با نزدیک شدن به مهلت تعیین شده خروج نیروهای خارجی از افغانستان در 11 اردیبهشت، مقامات آمریکایی تاکید می‌کنند که امکان خروج کامل نیروها تا این تاریخ وجود ندارد.

پیش از این نیز «آدام اسمیت» رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفته بود که دولت بایدن در پی توافقی با طالبان است که نیروهای مبارزه با تروریسم آمریکا را فراتر از زمان تعیین شده برای خروج، در افغانستان حفظ کند.

از سوی دیگر نیز طالبان هشدار داده که اگر نیروهای خارجی در مهلت تعیین شده خاک افغانستان را ترک نکنند حملات علیه آن‌ها را از سرمی‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا