افغانستان

پنج ولسوالی در سه ولایت به‌دست طالبان سقوط کرد

منابع محلی تأیید می‌کنند که ولسوالی‌های سید‌آباد و چک میدان‌وردک، معروف و غورک قندهار و رستاق تخار به‌دست جنگ‌جویان گروه طالبان افتاده است.

محمدسردار بختیاری، معاون شورای ولایتی میدان‌وردک امروز (یک‌شنبه، ۶ سرطان) اعلام کرد که ولسوالی چک شب گذشته و ولسوالی سید‌آباد هم روز گذشته به‌دست طالبان سقوط کرده است.

آقای بختیاری افزود که به‌دنبال سقوط ولسوالی سیدآباد، تمامی بخش‌های شاهراه نمبر۱ از دروازه‌ی شهر غزنی الی میدان‌شهر، مرکز میدان‌وردک به‌استثنای ساحه‌ی «دشت‌توپ» در کنترل طالبان قرار گرفته است.

طالبان گفته‌اند که در جریان سقوط ولسوالی سیدآباد درگیری نیز میان جنگ‌جویان این گروه و نظامیان دولتی صورت گرفته است. ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان این گروه ادعا کرده است که در جریان این درگیری، شش نظامی دولتی کشته و هفت نظامی دیگر دولتی زخمی شده‌اند.

ولسوالی‌های جلریز و نرخ این ولایت نیز قبلا به‌دست طالبان سقوط کرده است.

همچنین در ولایت استراتیژیک قندهار در جنوب کشور گروه طالبان از روز گذشته به این طرف دو ولسوالی را سقوط داده‌اند. احمدشاه خان، عضو شورای ولایتی این ولایت گفت که ولسوالی‌های معروف و غورک قندهار به‌دست طالبان افتاده است.

همچنین طالبان ادعا کرده‌اند که ولسوالی خاکریز این ولایت هم به‌دست طالبان سقوط کرده است، اما منابع محلی سقوط این ولسوالی به‌دست طالبان را تأیید نکردند.

این گروه پنج روز ولسوالی میوند این ولایت را نیز سقوط داده است.

افزون بر این‌ها، صلاح‌الدین برهانی، عضو شورای ولایتی تخار به روزنامه اطلاعات روز گفت که ولسوالی رستاق این ولایت شب گذشته به‌دست جنگ‌جویان گروه طالبان افتاده است.

آقای برهانی توضیح داد که نیروهای مقاومت مردمی و نظامیان دولتی به‌‌دلیل عدم هماهنگی از این ولسوالی عقب‌نشینی کرده و در نتیجه مرکز آن به‌دست طالبان افتاده است.

او همچنین گفت که حمله‌ی روز گذشته‌ی طالبان توسط نیروهای مقاومت مردمی و امنیتی و دفاعی دفع شده بود. در جریان این حمله به‌گفته‌ی این عضو شورای ولایتی تخار، ۱۲ جنگ‌جوی طالبان کشته و ۲۵ جنگ‌جوی این گروه زخمی شده‌اند.

هم‌اکنون ولسوالی چال، هزارسموچ، ینگی‌قلعه، دشت قلعه و نمک‌آب این ولایت در کنترل طالبان است. این گروه ولسوالی‌های بنگی و خواجه‌غار این ولایت را هم سقوط داده بوند که در تاریخ ۳۱ جوزا نظامیان دولتی دوباره این ولسوالی‌ها را در کنترل گرفتند.

افزون بر این‌ها، طالبان ادعا کرده که جنگ‌جویانش ولسوالی شورتپه‌ی بلخ، فیروزنخچیر سمنگان و میرزکه‌ی پکتیا را نیز سقود داده‌اند. اما منابع محلی سقوط این سه ولسوالی را تأیید نکردند.

محمدافضل حدید، رییس شورای ولایتی بلخ به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان بر ولسوالی شورتپه حمله کرده‌اند و ممکن تاکنون در آن جا درگیری جریان داشته باشد. او گفت که از ناوقت شب گذشته به این طرف به‌دلیل غیرفعال‌بودن شبکه‌های مخابراتی جزئیاتی از وضعتی انی ولسولی در اختیار ندارد، ولی تا آن هنگام درگیری جریان داشته است.

همزمان با این، نقیب‌الله تاتار، منشی شورای ولایتی سمنگان گفت که حمله‌ی طالبان بر فیروزنخچیر این ولایت دفع شده است. او افزود که طالبان این حمله‌ی‌شان را شب گذشته راه‌اندازی کرده بود.

آقای تاتار تأکید کرد که هم‌اکنون در ولسوالی فیروزنخچیر نظامیان دولتی حضور دارند.

محمدحلیم فدایی، والی پکتیا در یک یادداشت فیس‌بوکی گفته است که ولسوالی میرزکه در کنترل نظامیان دولتی است و ادعای طالبان مبنی بر سقوط این ولسوالی دروغ است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا