افغانستان

پیرم‌قل ضیایی از فرماندهان جهادی ولایت تخار کشته شد

پیرم‌قل ضیایی، نماینده پیشین پارلمان افغانستان و فرمانده محلی خیزش مردمی در ولایت تخار در شمال شرق این کشور براثر انفجار مین کشته شد. عبدالله قرلق، والی تخار، تایید کرده که پیرم‌قل ضیایی در قریه گرداب ولایت تخار کشته شده است.

به گفته منابع محلی آقای ضیایی از دو روز قبل “عملیات نظامی علیه طالبان” را در منطقه دریای کوکچه رهبری می‌کرد.

این حادثه ساعت ۱۱ ظهر امروز، یکشنبه (۱۲ ثور/اردیبهشت) در نزدیکی “دریای کوکچه” به دلیل برخورد خودروی حامل او با یک مین رخ داد. به گفته او، این مین از “راه دور” کنترل می‌شده است.

آقای نبیل گفت که دو محافظ و مسئول امنیت ولسوالی رستاق نیز در این انفجار زخمی شدند.

افغانستان

پیرم قل ضیایی کیست؟

پیرم قل متولد سال ۱۳۴۰ ۱ در قریه هزار سموچ ولسوالی رستاق ولایت تخار بود. او تا کلاس هفتم درس خوانده و علاوه بر آن نزد علمای محل فقه و حدیث آموخته بود.

او پس از اشغال افغانستان توسط شوروی سابق به مجاهدین پیوست و با احمد شاه مسعود ارتباط نزدیک داشته و فرماندهی مجاهدین در منطقه “ماورای کوکچه” به او واگذار شده بود.

از او به عنوان معاون نظامی احمدشاه مسعود پس از سقوط شهر تالقان بدست طالبان در ماورای کوکچه نیز یاد شده است.

.

بعد از سقوط طالبان او در دور پانزدهم مجلس نمایندگان افغانستان به پارلمان راه یافت و افراد با نفوذ در ولایت تخار محسوب می‌شد.

کشته شدن او با واکنش‌هایی نیز همراه بوده است.

عنایت‌الله بابر فرهمند، معاون شورای عالی مصالحه افغانستان گفته که “تاثیرگذاری” او در امنیت، ثبات و آرامش مردم در ولایت‌های شمال شرقی کشور “نهایت ارزنده و مهم” بود.

عطا محمد نور، والی پیشین بلخ نیز در پیام تسلیت خود گفته ملا پیرم قل ضیایی از فرماندهان ارشد جمعیت اسلامی در ولایت تخار بود و ” نقش بارزی” در این ولایت ایفا می‌کرد.

.

باتور دوستم، عضو هیات مذاکره کننده افغانستان در دوحه در فیسبوکش نوشته که “پیرم قل در سخت‌ ترین شرایط به عنوان یک برادر در کنار الحاج مارشال عبدالرشید دوستم رهبر و بنیان گذار حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان و مردم ولایت‌های شمال شرقی کشور حضور داشت و در چهل سال پسین در تمامی فراز و فرودهای نظامی و سیاسی، مردم داری را پیشه کرده و مردم نیز همیش در کنار او قرار داشت.”

محمد عالم ساعی نماینده سابق مجلس نیز در فسبوکش نوشت: آمرصاحب پیرم قل خان از تاثیر گذار ترین چهره مردمی تخار زمین واز قهرمانان واقعی سالهای مقاومت بود که هیچگاهی وادار به شکست نشده و در هر جهت موفقیت داشته است .
وی نوشت: امروز با شرایط پیش آمده در کشور که نیاز مردم ما به ایشان بیشتر محسوس‌است متاسفانه در میان ما نیست و‌در‌سنگر‌ دفاع از مردم جام شهادت نوشیدند ، شهادت ایشان در این شرایط ناامن کشور ضایعه بزرگ تلقی میشود و این مصیبت وارده برای مردم تخار زمین نهایت سخت و روحیه مقاومت مردمی را صدمه زده است ، چون شهید آمر صاحب پیرم قل یک فرمانده بیدار و کاریزماتیک بود همچنان از نفوس بلند مردمی برخوردار بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا