اقتصادجهان

ژاپن به افغانستان کمک می‌کند

وزیر امور خارجه ژاپن امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، قرار است یک بسته کمکی دیگر به ارزش ۴۵ میلیون دلار به افغانستان و کشورهای همسایه تحت تاثیر بحران مهاجرت کمک کند.

به گزارش کوکچه، توشیمیتسو موته‌گی وزیر امور خارجه ژاپن یک سری موانعی را که افغانستان از زمان تصرف کابل به دست طالبان در ۱۵ اوت سال جاری میلادی با آنها روبروست برشمرد و اعلام کرد که این موارد شامل کمبود تولیدات خاص، افزایش تعداد آوارگان در داخل افغانستان و نگرانی‌ها درباره موج جدیدی از پناهجویان به کشورهای منطقه هستند.

وی ادامه داد: بر اساس این شرایط و با توجه به پاسخ به درخواست اضطراری سازمان ملل تا به امروز دولت ژاپن تصمیم گرفته است تا به افغانستان و کشورهای همسایه کمک کند و مصمم است تا در مجموع ۶۵ میلیون دلار کمک اضطراری از طریق سازمان‌های بین‌المللی به افغانستان اختصاص دهد.

این دیپلمات ارشد ژاپنی همچنین گفت: در مجموع کمک‌های ژاپن به افغانستان به رقم ۲۰۰ میلیون دلار تا پایان سال جاری میلادی می‌رسد.

طالبان در اوایل سپتامبر سال جاری میلادی به طور کامل بر افغانستان سلطه یافت و دولت جدیدی را به رهبری محمد حسن آخوند تشکیل داده است. در پی تسلط طالبان بر افغانستان، بسیاری از مردم این کشور خانه و کاشانه خود را از ترس دولت جدید طالبان افغانستان ترک کرده‌اند.

همچنین برخی از پروازهای خارجی که برای بیرون آوردن شهروندان خارجی از افغانستان ترتیب داده شده بود، در ۳۱ اوت متوقف شد و دیگر شهروندان افغان به کشورهای پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ایران گریخته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا