کار کمیته‌ تهیه و توحید پیش‌نویس طرح صلح افغانستان پایان یافت

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‌گوید به تدوین مسوده طرح صلح برای کنفرانس قریب‌الوقوع استانبول نزدیک شده است.

یک مقام بلندپایه این شورا بررسی طرح‌ها در نشست روز گذشته اعضای کمیته تهیه و توحید طرح صلح و جمع بندی نظریات پایان یافت و احتمالا فردا شنبه مسوده طرح صلح نهایی خواهد شد.

به گفته وی، در این طرح نظام پسا صلح، دوره‌ای انتقالی، بدیل و ساختار دوره انتقالی و سایر مسائل برای رسیدن به صلح مدنظر گرفته شده است.

او گفت که بحث‌ها در مورد نقاط اختلافی پایان یافته و قرار است در نشست بعدی نظریات وارد متن شود و به عنوان پیش نویس طرح صلح در اختیار شورای عالی مصالحه ملی قرار گیرد.

حکومت افغانستان امیدوار است پس از جمع‌بندی نظریات و توحید طرح‌ها، طرح واحدی در نشست ترکیه ارایه کند. اما به نظر می‌رسد که اختلاف‌ها در این زمینه همچنان وجود دارد.

یک منبع از حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به بی بی سی گفته که این حزب طرح خود را در نشست استانبول ترکیه ارایه می‌کند و آقای حکمتیار نیز در این نشست شرکت خواهد کرد.

این منبع افزود که حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار شورای عالی مصالحه ملی را به رسمیت نمی‌شناسد و در تفاهم با چند حزبی که در حکومت سهیم نیستند، بر یک طرح جداگانه کار می‌کند.

اما شورای عالی مصالحه ملی در خبرنامه‌ای کوتاه گفته که پس از پنج روز یک مسوده را در نتیجه بررسی دست‌کم ۳۰ طرح و دیدگاه جناح‌های مختلف تدوین کرده است.

به گفته این نهاد، در این طرح بر اصل نظام جمهوری اسلامی، حقوق اساسی و بنیادی شهروندان، حقوق بشر، انتخابات بر اساس اصل یک فرد یک رای، پایان دایمی جنگ و ضمانت‌های قوی منطقه‌ای و بین‌المللی برای تطبیق موافقنامه صلح در صورت توافق تاکید شده است.

همزمان ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح گفته که سازمان ملل متحد و کشورهای دیگر حامی روند صلح افغانستان به بحث‌ها و مشوره‌های شان با تیم‌های مذاکره کننده دولت و طالبان در دوحه قطر ادامه می‌دهند تا اجندای برای نشست ترکیه بدست آید.

او گفت که در این نشست‌ها همه جوانب تلاش دارند که برای تاثیرگذار بودن بیشتر نشست ترکیه روی یک اجندایی که بتواند بین هر دو طرف مذاکره دیدگاه مشترک و نزدیکی ایجاد کند و بر اساس خواست مردم این روند به پیش برود و روی سرعت و موفقیت کار می‌کند.

یک منبع طالبان هم گفته که بحث در مورد اجندای نشست ترکیه با آن‌ها هم جریان دارد. اشرف غنی از آمادگی کامل دولت افغانستان برای شرکت در نشست ترکیه خبر داده است

نشست صلح افغانستان در ترکیه
قرار است نشست “سرنوشت‌ساز” ترکیه در مورد صلح افغانستان در تاریخ شانزدهم آوریل/اپریل (۲۷ حمل/فروردین) در استانبول برگزار شود.

این نشست برای ده روز ادامه خواهد داشت و در آن تلاش خواهد شد تا دولت افغانستان، گروه طالبان و گروه‌های مختلف سیاسی روی “آینده سیاسی” افغانستان به توافق برسند.

نشست استانبول یکی از مهمترین نشست‌ها در مورد آینده صلح افغانستان خوانده شده که جامعه بین‌المللی انتظار دارد گروه‌های افغان در آن بتوانند بر سر پایان جنگ و “تشکیل دولت انتقالی صلح” در این کشور به توافق برسند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، نیز گفته که نشست صلح افغانستان در ترکیه سرنوشت این کشور را رقم خواهد زد.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز از آمادگی کامل دولت برای شرکت در این نشست خبر داده است.

اما محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر گفته که “هنوز توافقی در این رابطه صورت صورت نگرفته است.”

Bir 5 kişi, ayakta duran insanlar, oturan insanlar ve iç mekan görseli olabilirBir 6 kişi, ayakta duran insanlar, oturan insanlar, takım elbise ve iç mekan görseli olabilirBir 3 kişi ve oturan insanlar görseli olabilirBir 2 kişi, oturan insanlar, ayakta duran insanlar ve iç mekan görseli olabilirBir 3 kişi, ayakta duran insanlar, oturan insanlar ve iç mekan görseli olabilirBir 2 kişi, ayakta duran insanlar ve oturan insanlar görseli olabilir

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا