جهان

کره شمالی: سلاح های هسته ای برای دفاع کشورمان ضروری است

کیم سون گیونگ، معاون وزیر امور خارجه کره شمالی در امور سازمان های بین المللی پس از سفر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به کره جنوبی، گفت: «دسترسی کره شمالی به سلاح های هسته ای یک انتخاب ضروری برای دفاع از امنیت کشور و مردمش است».

این بیانیه از سوی پیونگ یانگ پس از آن بیان شد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد (سازمان ملل) از کره جنوبی بازدید کرد بر عزم سازمان ملل برای خلع سلاح کامل کره شمالی تاکید کرد.

کیم سون گیونگ، معاون وزیر امور خارجه کره شمالی در امور سازمان‌های بین‌المللی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اظهارات گوترش «مخالف تعهدات او در سازمان ملل است و به شدت به دور از بی‌طرفی و انصاف است».

در این بیانیه آمده است: «دبیر کل سازمان ملل نباید از دولت یک کشور خاص دستور بگیرد یا بپذیرد و از انجام هرگونه اقدامی که می‌تواند به موقعیت او به‌عنوان یک مقام بین‌المللی که فقط در برابر سازمان ملل پاسخگو است، لطمه بزند، خودداری کند.» خلع سلاح نقض قانون است. حاکمیت کره شمالی، زیرا خواستار خلع سلاح یکجانبه است و گوترش، دبیرکل سازمان ملل، شاید به خوبی می داند که کره شمالی آن را به طور کامل و بدون سازش رد می کند.

در این بیانیه آمده است تاریخچه درگیری بین کره شمالی و ایالات متحده نشان می دهد که صلح و ثبات پایدار در شبه جزیره کره هرگز حاصل نخواهد شد مگر اینکه ایالات متحده، بزرگترین قدرت مسلح هسته ای جهان و تنها جنایتکار هسته ای جهان، غیرقانونی و خصمانه خود را رها کند.

در این بیانیه آمده است: «دسترسی کره شمالی به سلاح‌های هسته‌ای یک انتخاب ضروری برای دفاع از امنیت کشور و مردمش و تضمین توسعه آن مستقل از سیاست‌های خصمانه آمریکا و تهدید و باج‌گیری هسته‌ای است».

“توصیه می کنیم به آتش نروید”

با تاکید بر اینکه سازمان ملل باید عدالت بین‌المللی و برابری حاکمیت را اصل اساسی فعالیت‌های خود بداند، خاطرنشان کرد: گوترش به عنوان رئیس این نهاد باید همواره عدالت، بی‌طرفی و عینیت را در روابط بین‌الملل حفظ کند.

در پایان این بیانیه آمده است: «ما به دبیرکل به گوترش توصیه می‌کنیم هنگام گفتن کلمات و رفتارهای خطرناکی که آتش را شعله‌ور می‌کند مراقب باشد و در عوض برای کمک به حل مشکل بسیار جدی در شبه جزیره کره اقداماتی را انجام دهد.»

او به کره جنوبی رفت

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، عزم سازمان ملل برای خلع سلاح کامل کره شمالی در کره جنوبی را تکرار کرد، جایی که برای تماس های رسمی به آنجا رفت. گوترش که با یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی دیدار کرد، خواستار “خلع سلاح هسته ای کامل، غیرقابل برگشت و قابل اثبات” در پیونگ یانگ شد و اشاره کرد که تلاش های حفظ صلح سئول در شبه جزیره مورد حمایت قرار می گیرد.
منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا