جهان

گازپروم دریچه اروپا را سفت می کند

صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا از طریق نورد استریم از ۱۶۷ میلیون متر مکعب در روز به ۶۷ میلیون متر مکعب کاهش یافت. در حالی که انتقال گاز از طریق اوکراین بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت، از طریق خط یامال-اروپا به طور کامل متوقف شد.

با کاهش ظرفیت در نورد استریم، صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا همچنان کاهش می یابد.

شرکت انرژی روسیه گازپروم در بیانیه ای در ۱۴ ژوئن هشدار داد که انتقال گاز از طریق نورد استریم از ۱۶۷ میلیون متر مکعب در روز به ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته و دیروز در بیانیه ای ۶۷ میلیون متر مکعب در روز را اعلام کرد.

در این بیانیه علت اصلی کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت محموله مذکور این بوده است که هنوز برخی تجهیزات فنی ارسال شده به شرکت زیمنس آلمان برای تعمیر و نگهداری بازنگشته است.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد و حفاظت از آب و هوای آلمان، کمبود عرضه در نورد استریم، که گاز روسیه را به آلمان منتقل می‌کند، «با انگیزه سیاسی» توصیف کرد و گازپروم را به تلاش برای افزایش قیمت گاز طبیعی متهم کرد.

چرا خط فعلی شمالی مهم است؟

نورد استریم به عنوان یکی از خطوط مهم انتقال گاز روسیه به اروپا و همچنین خط لوله یامال-اروپا و خطوط لوله در اوکراین شناخته می شود.

خط لوله نورد استریم که گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان می فرستد، ظرفیت حمل گاز سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب دارد.

مانع نبرد برای جریان شمالی ۲

خط لوله گاز نورد استریم ۲ که توسط گازپروم با برنامه ریزی برای هدایت بیشتر گاز طبیعی ارسال شده به اروپا از طریق اوکراین ساخته شده بود، قبل از اینکه حتی به بهره برداری برسد به دلیل تحریم ها بیکار بود.

شرکت روسی همچنین قبلاً ارسال گاز طبیعی به لهستان، بلغارستان، دانمارک، فنلاند و هلند را به این دلیل که آنها از پرداخت به روبل خودداری کرده‌اند، متوقف کرده است.

یامال-اروپا، یکی دیگر از خطوط لوله گازپروم که نقش مهمی در انتقال گاز طبیعی به اروپا ایفا می کند، دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.

خط لوله یامال-اروپا به عنوان یکی از خطوط مهم انتقال گاز روسیه به اروپا و همچنین خطوط لوله اوکراین و خط لوله نورد استریم شناخته می شود.

گازپروم با استناد به تصمیم دولت روسیه اعلام کرد که دیگر از بخش لهستانی خط لوله یامال-اروپا استفاده نخواهد کرد.

خط لوله گاز یامال-اروپا که متعلق به گازپروم از طرف روسیه و EuRoPol GAZ در سمت لهستان است، ظرفیت سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب دارد.

ارسال از طریق اوکراین نصف کاهش یافته است

سرگئی کوپریانوف نماینده گازپروم در بیانیه ای در ۱۰ می گفت که اوکراین مطلع شده است که خرید گاز روسیه از نقطه توزیع گاز سورانوفکا را متوقف خواهد کرد.

روسیه ۳۰ درصد گازی را که به اروپا ارسال می کرد از طریق سوهرانوفکا که در منطقه دونباس در شرق اوکراین قرار دارد و ظرفیت روزانه حدود ۳۰ میلیون متر مکعب دارد، ارسال می کرد.

با بسته شدن ورودی مذکور، میزان گاز طبیعی ارسالی این شرکت از طریق اوکراین به اروپا با ۵۴ درصد کاهش نسبت به ۲۰ اردیبهشت تا دیروز به ۴۱ میلیون مترمکعب رسید.
منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا