افغانستاناقتصادجهان

گفتگوی طالبان با تاجران چینی درباره ارز دیجیتال

یک رسانه چینی از گفتگوی مقامات طالبان با تاجران چینی در مورد ارز دیجیتال خبر داده و نوشته است که این راه‌حل احتمالی، می‌تواند در کوتاه مدت به بحران مالی در افغانستان کمک کند.

به نوشته گوبل تایمز، برخی از شرکت‌های چینی «بلاک چین» گفتند که به دلیل نگرانی‌های امنیتی، در مورد سرمایه‌گذاری در افغانستان «نگرش محتاطانه» اتخاذ می‌کنند؛ اما در صورت تثبیت وضعیت، تمایل دارند که طرح‌هایی را در نظر بگیرند.

لی شیجینگ؛ معاون مدیر گروهی از تاجران چینی در کابل، به گلوبال تایمز گفته‌است که آنها اخیراً با مقامات بخش تجارت دولت طالبان دیدار کردند و در جریان این دیدار، موضوعات زیادی از جمله بازار ارز دیجیتال مورد بحث قرار گرفته است.

به گفته لی، هر دو طرف در مورد دشواری‌های ایجاد مجدد سیستم مالی قدیمی افغانستان و رویکرد آزمایشی دولت طالبان برای ایجاد سیستم جدید صحبت کردند.

دولت طالبان هنوز موضعی در قبال ارزهای دیجیتال اتخاذ نکرده‌است.

بر اساس گزارش Chainalysis در ماه آگوست، افغانستان در سال ۲۰۲۱ از میان ۱۵۴ کشور در فهرست جهانی پذیرش «کریپتو» در در رده ۲۰ قرار گرفت، در حالی که در سال گذشته کمترین جایگاه در بین ۱۵۴ کشور جهان بود.

صاحبان این صنعت گفتند که ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت‌کوین می‌تواند کمک فوری برای افغان‌ها برای دور زدن تحریم‌های مالی و سیستم پرداخت جهانی تحت سلطه دالر امریکا باشد.

چینگچون؛ مدیر عامل شرکت بلاک چین مستقر در شنژن بانک لجر گفته‌است که بحث‌های سرمایه‌گذاری در صنعت کریپتو در افغانستان به دلیل نگرانی امنیت تا کنون در میان بازیگران بلاک چین بسیار محدود بوده‌‌است.

او اما افزوده است که در صورت تقاضای طالبان، شرکت‌های چینی توانایی ارائه خدمات یک مرحله‌ای را دارند.

یکی دیگر از آگاهان صنعت ارز دیجیتال که خواست نامش فاش نشود، به گلوبال تایمز گفته‌است که چین «تجربه غنی و فن آوری انباشته» در توسعه ارزهای دیجیتال دارد که در صورت تثبیت وضعیت می‌تواند به افغانستان صادر شود.

افغانستان پس از تسلط طالبان با قطع کمک‌های خارجی و تحریم‌های مالی مواجه شده‌است که اقتصاد این کشور را در ُآستانه فروپاشی کامل قرار داده‌است.

با سقوط دولت، ذخایر ارزی افغانستان توسط امریکا در بانک‌های خارجی مسدود شد و در حال حاضر کشور با بحران نقدیندگی درگیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا