افغانستانجهان

دومین روز حملات آذربایجان به قره‌باغ؛ درگیری‌ها با تلفات بیش از ۱۰۰ نفر پایان یافت

با گذشت چیزی کم دو روز از حمله‌ی آذربایجان به قره‌باغ کوهستانی، درگیری میان نیروهای باکو و ارمنستان با میانجیگری نیروهای حافظ صلح روسیه متوقف شد.

جمهوری آذربایجان که روز سه‌شنبه ۱۹ سپتامبر، حمله‌ی «ضد تروریستی» مرگبار را بر قره‌باغ کوهستانی آغاز کرده بود، روز چهارشنبه، ۲۰ سپتامبر پس از کشته شدن حدود ۱۰۰ تن متوقف شد.

روبن واردانیان، رییس سابق تشکیلات اجرایی ارمنی‌ها به رویترز گفته است که در پی این حملات، حدود ۱۰۰ تن کشته و صدها تن دیگر زخم برداشته‌اند. او افزود: «آذربایجان یک عملیات همه‌جانبه و جنگی بزرگی را آغاز کرده که اساسا هدفش پاکسازی قومی است.»

اما آذربایجان اتهام‌های ارمنستان مبنی بر پاکسازی قومی را رد می‌کند و می‌افزاید که این حملات ضد تروریستی است و در پاسخ به کشته شدن شش نفر از جمله چهار پولیس باکو در نتیجه‌ای انفجار ماین آغاز شده است.

قره‌باغ یکی از پرتندش‌ترین منطقه‌ی کوهستانی میان آذربایجان و ارمنستان است. بر اساس حقوق بین‌المللی منطقه‌ی قره‌باغ جز قلمرو آذربایجان می‌شود اما اکنون اقوام ارمنی در این منطقه سکونت دارند.

در پی این حمله،سازمان ملل و آمریکا خواستار توقف فوری آن شدند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در سخنرانی روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «قره‌باغ جز قلمرو آذربایجان است و هیچ حالت دیگری هم قابل قبول نیست.»

 

دکمه بازگشت به بالا