افغانستانجهانحقوق بشر

جایزه بین‌المللی برابری جنسیتی فنلاند به محبوبه سراج اهدا شد

محبوبه سراج، مدیر اجرایی مرکز توسعه مهارت‌های زنان افغانستان بخاطر فعالیت‌هایش در زمینه دفاع از حقوق بشر، تلاش در راستای احیای برابری جنسیتی، ایجاد پناهگاه‌های امن در افغانستان و اشتغال‌زایی برای زنان جایزه بین‌المللی برابر جنسیتی فنلاند را بدست آورد.

این جایزه به همراه مبلغ ۳۰۰هزار یورو بعد‌ از ظهر روز دوشنبه، بیستم قوس طی برنامه‌ای در فنلاند توسط پتری اورپو، نخست وزیر این کشور به خانم محبوبه سراج اهدا شد.

جایزه بین‌المللی برابری جنسیتی فنلاند هر دو سال یک بار به چهره‌ای از فعالان حقوق بشر داده می‌شود. اعطای این جایزه از ۲۰۱۷ آغاز شده و در کنار تندیس ویژه‌ آن، جایزه‌ای نقدی نیز به برنده تعلق می‌گیرد.

محبوبه سراج ضمن دریافت این جایزه گفته است که خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان به‌عریان‌ترین شکل ممکن ادامه دارد و افزوده که مبلغ اهداشده را برای حمایت از زنان در افغانستان به مصرف خواهد رساند.

به گفته‌ی او، «بیشتر زنانی که در این پناهگاه‌ها (پناهگاه‌های او جا می‌گیرند، از خشونت‌های خانواده یا همسر گریخته‌اند، یا دخترانی‌اند که برای جلوگیری از ازدواج اجباری، از دست والدین خود فرار می‌کنند.»

رسانه‌های فنلاندی موضوع اهدای این جایزه به خانم سراج را به‌گونه‌ی گسترده پوشش داده و به نقل از نخست‌وزیر این کشور گزارش داده‌اند که زنان و دختران در افغانستان با آزار و اذیت جنسی مواجه‌اند.

نخست‌وزیر فنلاند از ادامه‌ی کمک‌های کشورش به افغانستان اطمینان داده و گفته است که «فنلاند ۲۰ سال با حدت از برابری جنسیتی و حقوق زنان در افغانستان حمایت کرده است و این کشور مدتی طولانی بزرگ‌ترین دریافت‌کننده کمک‌های توسعه‌ای فنلاند بود. فنلاند تا حد امکان به این حمایت مهم ادامه می‌دهد.»

 

دکمه بازگشت به بالا