افغانستان

هشدار سازمان شانگهای نسبت به صدور تروریسم از افغانستان؛ یوگنی سیسویف: شبکه حقانی با القاعده ارتباط دارد

یوگنی سیسویف، رییس مرکز مبارزه با تروریسم سازمان همکاری شانگهای (RATS SCO) از وخامت اوضاع در افغانستان و صدور ناامنی از این کشور به منطقه هشدار داده است.

وی در نشست «امنیت مدرن: چالش‌ها و راه‌حل‌ها» که از سوی این سازمان در تاشکند برگزار شد، از بدتر شدن وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

وی در این نشست گفته است: «بدتر شدن وضعیت در افغانستان، خطر بی‌ثباتی اوضاع در کل منطقه به‌خصوص در آسیای مرکزی را افزایش می‌دهد.»

وی تصریح کرده که احتمال سرایت بی‌ثباتی از افغانستان به کشورهای حوزه کشورهای مشترک المنافع (CIS) و سازمان همکاری شانگهای (SCO) نیز وجود دارد.

وی افزوده است: «وضعیت اقتصادی-اجتماعی رو به وخامت، خروج انبوه افغان‌ها به خارج از کشور، تضادهای قومی فزاینده، افزایش جنایات فرامرزی و قاچاق مواد مخدر، خطر بی‌ثبات کردن اوضاع در آسیای مرکزی را چند برابر می‌کند»

سیسویف ابراز نگرانی کرده که در صورت وخامت بیشتر اوضاع، بخش قابل توجهی از افغانستان درگیر جنگ خواهد شد و در کنترل جهادی‌های محلی و سازمان‌های تروریستی بین‌المللی قرار خواهد گرفت.

رییس مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای مشترک‌المنافع اظهار داشته که توانایی طالبان برای کنترل اوضاع در افغانستان به دلیل انشعاب در درون این گروه بسیار محدود است.

وی گفت رادیکال‌هایی که وزارت داخله و دادگاه عالی افغانستان را کنترل و رهبری می‌کنند مانع اجرای تعهدات دیگر طالبان برای مبارزه با تروریست‌ها می‌شوند.

بنابراین توانایی طالبان برای کنترل اوضاع در افغانستان به دلیل انشعاب در این گروه بسیار محدود است. یوگنی سیسویف افزود این رادیکال‌ها با القاعده ارتباط دارند.

سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله طالبان و عبدالحکیم حقانی، قاضی‌القضات این گروه است.

این در حالی است که روز گذشته وزیر خارجه هند نیز در سفری به مسکو، از فعالیت تروریستان در افغانستان و صدور ناامنی از این کشور به منطقه اظهار نگرانی کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا