افغانستاناقتصادجهان

شهروندان افغانستان در میان ۶۲ مهاجری که در راه رفتن به اروپا جان باختند

سازمان ملل متحد تایید کرده است که شماری از مهاجرانی که روز یکشنبه از اثر غرق شدن قایقی در سواحل جنوبی ایتالیا جان باختند، شهروندان افغانستان بودند.

بر اساس بیانیه سازمان ملل متحد، این قایق با مسافران زیادی از افغانستان و پاکستان سواحل ترکیه را ترک کرده بود.

مقام‌های ایتالیایی مرگ ۶۲ تن به شمول ۱۴ کودک را تایید کرده اند.

این مقام‌ها می‌گویند که احتمال این وجود دارد که تا ۱۰۰ نفر در این حادثه قایق کشته شده باشند. با این حال هویت و ملیت کشته شدگان هنوز اعلام نشده است.

هرچند کمیساری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان بین المللی مهاجرت نجات یافتن ۸۰ تن را تایید کرده اند مقام‌های ایتالیایی به این باور هستند که ممکن است ۲۰۰ مهاجر در زمان که قایق به صخره برخورد کرد در قایق حضور داشتند.

صلیب سرخ می‌گوید که تمام افراد که نجات یافته اند جوانان هستند و تمام کودکانی که در قایق حضور داشتند یا کشته شده اند یا هم مفقود هستند.

به نقل از تلویزیون دولتی ایتالیا، افراد نجات یافته گفته اند که قایق آنان پنج روز پیش از ترکیه با ۲۰۰ سرنشین  که شامل زنان و کودکان می‌شد به سوی ایتالیا حرکت کرد.

جورجیا میلانی، نخست وزیر ایتالیا، روز دوشنبه به رسانه‌ها گفت که ۲۰۰ سرنشین در این قایق ۲۰ متری تجمع کرده بودند، خانم میلانی می‌گوید عملیات جستجو و نجات با حضور قایق و چرخبال پولیس و سازمان آتش نشانی این کشور ادامه داشت.

در همین حال رئیس جمهور ایتالیا، سرجیو ماتارلا، با بیان تأسف عمیق از حادثه پیش آمده گفت که مسوول این حادثه قاچاقبران انسان هستند.

او در ادامه گفت که دولت اش در مانع شدن قاچاق انسان و جلوگیری از چنین تراژیدی‌ها همچنان متعهد است.

انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از کشورهای عضو این سازمان خواست تا به مهاجران و پناهندگان توجه بیشتری کنند و در امن سازی مسیر آنان و عملیات‌های نجات برای شان کوشش کنند.

شهروندان افغانستان در میان ۶۲ مهاجری که در راه رفتن به اروپا جان باختند تلویزیون آمو.

دکمه بازگشت به بالا