افغانستان

اعتراض سازمان ملل در مقابل دستور طالبان بر ممنوعیت کار زنان

سازمان ملل متحد می‌گوید امارت اسلامی افغانستان بطور رسمی از آنها خواسته که در چوکات ماموریت آن در افغانستان هیچ زن افغان اجازه کار ندارد.

رزا اوتونبایوا، نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید در تاریخ ملل متحد هیچ رژیمی کارمندان آنها را بخاطر زن بودن از کار منع نکرده است.

اوتونبایوا در یک اعلامیه که شام چهارشنبه (۱۶حمل) به نشر رسید گفته است که منع کردن کارمندان زن این سازمان توسط امارت اسلامی تجاوز بر اصول اساسی ملل متحد و قوانین بین‌المللی می‌باشد.

در اعلامیه همچنان گفته شده که خانم اوتونبایووا حتی الامکان با بلند رتبه ترین مقامات امارت اسلامی در تماس است تا اعتراض خود را در این مورد به آنها برساند تا امارت اسلامی بصورت فوری این دستورهای خود را پس بگیرند.

این اعلامیه سازمان ملل متحد روز گذشته (چهارشنبه) زمانی نشر شد که ستیفن دوجاریک، سخنگوی سرمنشی ملل متحد گفته بود نمایندگان آنها روز چهارشنبه در کابل در این مورد با مقامات امارت اسلامی صحبت می‌کنند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز سه‌شنبه (۱۵حمل) به کارمند زن و مرد خود در افغانستان دستور داد که برای ۴۸ ساعت بکار نروند و روز چهارشنبه این تقاضا را برای مدت نامعلوم و اعلان بعدی تمدید کرد.

سازمان ملل متحد می‌گوید در حدود ۴۰۰ زن در چوکات ماموریت آن در افغانستان کار می‌کنند.

اقدام امارت اسلامی برای محدودیت کار زنان در اداره‌های ملل متحد در افغانستان واکنش‌های را در پی داشته است..

دکمه بازگشت به بالا