افغانستانجهان

ملل متحد: به رسمیت شناختن طالبان محور نشست افغانستان در دوحه نیست

یک سخنگوی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه پس از اظهارات معاون دبیرکل این سازمان که واکنش‌ها و سردرگمی‌های گسترده را برانگیخت، گفت که نشست ماه آینده ملل متحد در باره افغانستان در دوحه متمرکز به رسمیت شناسی حکومت طالبان نخواهد بود.

انتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، قرار است میزبان نشست پشت درهای بسته در دوحه با حضور نمایندگان ویژه کشورهای مختلف در امور افغانستان باشد. امینه محمد، معاون او، روز دوشنبه پیشنهاد کرد که این گردهمایی «می‌تواند آن گام‌های کوچک را پیدا کند تا ما را در مسیر به رسمیت شناسی (طالبان) بازگرداند.»

فرهان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل در این باره گفت: «نشست دوحه در اول و دوم ماه می بر به رسمیت شناسی متمرکز نیست و ما نمی‌خواهیم در این باره سردرگمی وجود داشته باشد.»

او افزود: «نکته بحث این نشست که در یک محیط بسته و خصوصی برگزار خواهد شد، ایجاد یک اجماع واحد بیشتر در مورد چالش‌های موجود است. همانطور که می دانید، نیاز به تقویت تعامل بین المللی در اطراف اهداف مشترکی که جامعه جهانی در باره افغانستان دارد، وجود دارد و از این رو ما پیشبرد رویکرد مبتنی بر عمل گرایی و اصول را اولویت می دانیم تا تعامل سازنده در این موضوع داشته باشیم. پس این موضوعی است که ما به آن تمرکز خواهیم داشت.»

طالبان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ میلادی پس از خروج نیروهای امریکایی از کشور، قدرت را در کابل به دست گرفتند.

در ماه دسمبر، مجمع عمومی سازمان ملل متحد متشکل از ۱۹۳ عضو، تصمیم گیری در مورد به رسمیت شناختن اداره طالبان توسط اجازه دادن به آنها برای فرستادن سفیر سازمان ملل به نیویورک را برای دومین بار به تعویق انداخت.

این در حالی است که طالبان در اوایل ماه روان میلادی (اپریل) بار دیگر زنان را از کار در دفترهای سازمان ملل متحد در افغانستان منع کردند. این تصمیم واکنش‌های تندی را در پی داشته است. ملل متحد هشدار داده است که در صورت ادامه این ممنوعیت، ممکن است ماه آینده میلادی‌ افغانستان را ترک کند.

طالبان همچنان زنان را از رفتن به دانشگاه منع کرده اند. در همین حال، مکتب‌های متوسطه نیز برای دختران از نزدیک به دو سال به این سو بسته اند.

دکمه بازگشت به بالا