آموزشافغانستان

دیدار وزیر خارجه امریکا با سر منشی سازمان ملل در مورد افغانستان

وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا قبل از برگزاری نشست دوحه در باره افغانستان با آنتونیو گوترش، سر منشی سازمان ملل متحد بحث و گفتگو کرده است. در این دیدار، آنتونی بلینکن گفته است که در باره وضعیت افغانستان با سازمان ملل از نزدیک گفتگو می‌کنند و همچنان نگرانی عمیق خود را در مورد ممنوعیت کار و آموزش زنان ابراز خواهند کرد.

وزیر خارجه امریکا در مورد نشست دوحه گفته است: «یقیناً ما از نزدیک در مورد وضعیت افغانستان نیز صحبتی خواهیم داشت، همچنان نگرانی‌های عمیق خود را در مورد اقدام اخیر طالبان که یک بار دیگر زنان و دختران افغان را از حقوق اولیه شان محروم کرده اند، ابراز میدارم، البته این اقدام آن‌ها سبب وخیم کردن عملیات کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد نیز شده است.»

با این حال، مارکس پوتزل معاون سیاسی یوناما در دیدار با عبدالسلام حنفی، معاون اداری رییس‌الوزرا گفته است که نمایندگان ۲۲ کشور و ۲ سازمان بین‌المللی در نشست دوحه درباره‌ حقوق بشر و امنیت افغانستان، منطقه و فرامنطقه رای‌زنی خواهند کرد.

در یک خبرنامه به نقل از آقای پوتزل نوشته شده که اقدامات امارت اسلامی را در کار تأمین امنیت، مبارزه با مواد مخدر و فساد اداری تحسین نموده و گفته که این اقدامات تأثیر مثبت بر تعامل میان امارت اسلامی و جامعه جهانی دارد.

آقای حنفی در این دیدار گفته است: «امارت اسلامی به قوانین بین‌المللی، حقوق بشر، آموزش و آزادی مطبوعات در چارچوب شریعت اسلامی و منافع ملی احترام می‌گذارد و امیدوار است که اشتراک کنندگان نشست دوحه بتوانند با توجه به اقدامات مثبت و مهم امارت اسلامی در راستای مسایل فوق، تصمیم مؤثر و مثبت بگیرند.»

آقای حنفی تأمین امنیت سرتاسری، منع کامل کشت، تجارت، قاچاق و استعمال مواد مخدر و از میان برداشتن فساد اداری را از دست‌آوردهای مهم امارت اسلامی خوانده است.

حنفی همچنان گفته است که افغانستان برضد هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

قرار است نشست دوحه به تاریخ اول و دوم ماه می برگزار شود. در این نشست، نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان و سرمنشی سازمان ملل شرکت خواهند کرد. می‌کنند.

از سویی هم، بسیاری‌ها می‌گویند که این نشست به دلیل اختلاف دیدگاه‌ها میان کشورهای همچون روسیه، چین و امریکا در مسایل جهانی ممکن نتیجه مطلوب نداشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا