افغانستان

زنان کابلی در اعتراض به رسمیت شناختن طالبان تظاهرات کردند

ده‌ها تن از زنان کابلی در آستانه نشست دوحه در اعترض به تصمیم به رسمیت شناسی طالبان توسط سازمان ملل تظاهرات کردند.

این زنان به جاده‌های کابل برآمدند و بر علیه تصمیم به رسمیت شناسی طالبان توسط سازمان ملل، شعار دادند.

آنان هرگونه به تلاش برای به رسمیت شناختن طالبان از سوی جامعه جهانی را به عنوان به رسمیت شناسی تروریزم اعلام کردند.

زنان معترض، شعارهای چون “رسمیت‌شناسی طالبان، لکه ننگ بر جهان” و “می‌جنگیم، می‌میریم، حق خود را می‌گیریم” را بر علیه طالبان، سر دادند.

آنان همچنین با صدور قطعنامه‌ای تاکید کردند که “دنیا می‌داند که طالبان حقوق زنان را در افغانستان به گروگان گرفته‌اند تا با جامعه‌ی بین‌المللی برای بدست‌ آوردن مشروعیت معامله کنند و در این راستا حتا تا کشیدن خط سرخ برای ملل متحد پیش رفته‌اند و تمامی پیمان‌های بین‌المللی را آشکارا نقض کرده‌اند.”

در این قطعنامه خاطر نشان شده که گروه طالبان شایسته به رسمیت‌شناختن و قرار گرفتن در جایگاه حکومت و نماینده مردم افغانستان نیست و جامعه جهانی باید از هرگونه تعامل و مشروعیت‌دهی عجولانه به آنان، بدون در نظرداشت منافع مردم افغانستان خود داری کنند.

زنان معترض همچنین تاکید کرده که “موضع سازمان ملل متحد در قبال رفتارهای ضد بشری و سیاست‌های خصمانه طالبان علیه مردم کشور، به‌خصوص زنان باید روشن، قاطع و پی‌گیرانه بوده و برخورد سلیقه‌ای و موردی برای تأمین حقوق زنان صورت نگیرد.”

گفتنی است که پیش از این، آمنه محمد معاون سازمان ملل گفته بود که در نشست دوحه در مورد به رسمیت شناسی طالبان بحث و گفتگو خواهد شد.

این نشست قرار است اول ماه می میلادی با اشتراک آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نمایندگان کشورهای غربی در دوحه پایتخت قطر برگزار خواهد شد.

 

دکمه بازگشت به بالا