افغانستان

حقوق بشر: جهان از ادامه همکاری سیاسی و اقتصادی با طالبان خودداری کند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که جامعه جهانی باید بیشتر از این گروگان گیری حقوق بشری مردم افغانستان توسط طالبان را به رسمیت نشناسد و از ادامه همکاری سیاسی و اقتصادی با این گروه خودداری کند.

این کمیسیون امروز شنبه 9 ثور، با نشر اعلامیه‌ای تاکید کرده که جامعه جهانی نباید هیچ گاهی در برابر این روش ضد حقوق‌ بشری، غیراصولی و باج‌گیرانه طالبان کوتاه بیاید.

بر بنیاد اعلامیه این کمیسیون، جامعه جهانی باید با اعمال فشار بیشتر بر طالبان و تنظیم برنامه‌های بهتر حمایتی از مردم افغانستان، مسئولیت‌های بشری خود را به‌گونه‌ی اصولی و روشمند ادا کند.

اعلامیه افزوده، “خواست‌های سیاسی و اهداف استراتژیک کشورهای قدرتمند جهان و منطقه نباید سبب به حاشیه‌کشاندن حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان در افغانستان شود.”

در اعلامیه از تمامی کشورهای عضو سازمان ملل خواسته شده تا در مراودات‌شان با طالبان، مفاد منشور این سازمان، اعلامیه جهانی حقوق بشر، کنوانسیون‌های حقوق‌ بشری و حقوق بشردوستانه بین‌المللی را رعایت کنند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان تاکید کرده که جامعه جهانی به ویژه کشورهای همسایه افغانستان از ادامه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با رژیم طالبان خودداری کنند.

در اعلامیه این کمیسیون از شورای امنیت سازمان ملل نیز خواسته شده که برای رعایت موازین مهم حقوقی و ارزشی در افغانستان، میکانیزم‌های واضح و کارای نظارت، ارزیابی و گزارش‌دهی را تنظیم و اجرایی کند.

این در حالی است که پیش از این، آمنه محمد معاون سازمان ملل گفته بود که در نشست دوحه در مورد به رسمیت شناسی طالبان بحث و گفتگو خواهد شد.

این نشست قرار است به تاریخ اول ماه می میلادی با اشتراک آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نمایندگان کشورهای غربی در دوحه پایتخت قطر برگزار شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا