افغانستانعکس

خشک شدن چاه‌های آب آشامیدنی در تخار

باشندگان تخار از خشک شدن چاه‌ها و پایین آمدن سطح آب زیر زمینی در این ولایت نگران هستند.

به گفته این باشندگان بیشتر چاه‌های آب در این اواخر خشک شده‌اند و باشندگان این ولایت با کمبود آب آشامیدنی روبرو هستند.

زرمینه، باشنده شهر تالقان می‌گوید که کم آبی در مناطق‌شان سبب شده که فرسنگ‌ها راه را می پیماید، تا آب آشامیدنی به خانه ببرد. او روزانه دو کیلومتر راه را از منطقه زرگری شهر تالقان تا پروژه شرقی به دنبال آب می‌آید.

زرمینه، باشنده تخار گفت: «آب یکی ضروریت‌های عمده انسان است، اگر آب نباشد زندگی نیست. ما در این اواخر با کمبود آب مواجه هستیم اگر حکومت به داد ما نرسد شاید در آینده ما شاهد مرگ و میر کودکان باشیم. از جاهای دور دست به بخاطر گرفتن یک قطره آب می‌آیم، بعضی روزها یافت می‌شود آن هم بسیار کم.»

به گفته باشندگان تخار دلیل خشک شدن چاه‌ها و پائین آمدن سطح آب در مرکز این ولایت تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های اخیر و حفر بیش از حد چاه‌های آب است.

رحیم‌الله، باشنده تخار گفت: «ما حدود دو ماه شده که با کمبود آب مواجه هستیم، سردی زمستان، حفر چاه‌های عمیق از سوی سرمایه‌داران و مارکت‌های تجارتی سبب شده که حتی برای وضو گرفتن آب نداشته باشیم. بعضآ برای مشتریان‌مان از اینکه آب صحی نوشیدنی سالم نداریم از آب معدنی استفاده می‌کنم. این کار برایمان گران تمام می‌شود در منطقه ما پنج چاه آب موجود بود که تمام آنها خشک شده است.»

شماری از آگاهان، استفاده بی رویه از آب‌های آشامیدنی، نبود طرح درست برای مصرف آب و استفاده از آب آشامیدنی برای کشتزارها را از مواردی می‌دانند که باعث پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی شده است.

عبدالسمیع خاوری کارشناس محیط زیست در این باره گفت: «سردی طاقت فرسای زمستان گذشته، استفاده بی‌رویه شهروندان از آب و تبدیل شدن زمین زراعتی به منازل مسکونی سبب ته‌نشین شدن آب در شهر تالقان مرکز تخار شده که وضعیت پیش آمده دراین ولایت بی پیشینه بوده است.»

در همین حال، مسوولان محلی طالبان در تخار اطیمنان می‌دهند که برای رفع کم آبی ، باشندگان این ولایت برنامه‌هایی را روی دست دارند که با تطبیق آن مشکل پیش آمده رفع خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا