افغانستان

شورای امنیت نشستی را با محوریت افغانستان در پایان ماه جاری برگزار می‌کند

نماینده امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد از احتمال برگزاری نشست شورای امنیت ملل متحد در مورد افغانستان خبر داده و گفته که هماهنگی کشورهای عضو شورای امنیت در مورد افغانستان باید حفظ شود.

لانا نسیبه، نماینده امارات متحده عربی در سازمان ملل گفت: «ما در این ماه یک نشست منظم در مورد وضعیت افغانستان داریم که قرار است در 21 جون برگزار شود» و نیز افزود که «ما بر وضعیت افغانستان به ویژه حقوق زنان تمرکز خواهیم کرد به ویژه در مورد حقوق زنان که همه اعضای شورای امنیت در مورد آن موقف واضح دارند.»

او روز پنج‌شنبه هفته گذشته به رسانه ها در نیویورک گفت که شورای امنیت سازمان ملل به تمرکز خود بر افغانستان، به ویژه موضعی که در مورد حقوق زنان اتخاذ کرد، ادامه خواهد داد.

طبق گفته‌های لانا نسیبه، فریدون اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز گزارش تهیه شده‌اش را در مورد وضعیت این کشور در نومبر سال روان میلادی به شورای امنیت ارائه خواهد کرد.

امارات متحده عربی ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را به عهده دارد و سازمان ملل نیز آخرین بار در ماه ثور سال روان خورشیدی نشستی در مورد افغانستان برگزار کرد.

این در حالی است فاکس نیوز گزارش داد که یک روز قبل، چندین سناتور آمریکایی لایحه ای را برای تحریم مقامات جکوممت سرپرست (طالبان) در واکنش به نقض حقوق بشر در افغانستان پیشنهاد کردند.

این رسانه همچنان به گزارش داده که از زمان سقوط کابل در سال 2021، طالبان زنان، اقلیت‌ها و جوانان افغانستان را سرکوب کرده، کمک‌ها را از افغان‌هایی که نیاز مبرم دارند منحرف کرده، گروگان‌ها را برای دستیابی به منافع سیاسی گرفته و به افغانستان اجازه داده تا دوباره به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شود.

سناتور جیم ریش از ایالت آیداهو به فاکس نیوز گفت: متأسفانه، پاسخ دولت بایدن نتوانسته سوء استفاده های طالبان را کاهش دهد.

ایالات متحده چندین شرط را برای رژیم بالفعل قائل شد، مانند قطع روابط با همه رسانه های تروریستی، اعطای دسترسی کامل به آژانس های بشردوستانه در کشور برای مراقبت از بیشتر شهروندان آسیب پذیر، اجازه خروج شهروندان، و به رسمیت شناختن آزادی مطبوعات، حقوق زنان و حقوق بشر. .

در 2 می، شورای امنیت سازمان ملل در دوحه نشستی را برای رسیدگی به وضعیت افغانستان برگزار کرد. نمایندگان ویژه کشورهای دیگر که در این نشست برای افغانستان اشتراک داشتند، نگرانی های خود را در مورد زنان و حقوق بشر در افغانستان مطرح کردند.

 

دکمه بازگشت به بالا