آموزشافغانستانجهانزندگی
موضوعات داغ

عفو بین‌الملل: حذف زنان و دختران از زندگی عمومی جنایت علیه بشریت است

سازمان عفو بین‌الملل در مورد وضعیت زنان و دختران در افغانستان تحت حاکمیت امارت اسلامی گفته که «صدای آنان خاموش و رویاهای‌شان نابوده شده» است.

این سازمان ویدیویی حاوی نکاتی که وضعیت زنان و دختران در افغانستان را نشان می‌دهد در توییتر منتشر کرده و در شرح آن نوشته است: «حذف زنان و دختران از زندگی عمومی جنایت علیه بشریت است. طالبان باید پاسخگو باشند.»

عفو بین‌الملل یادوری کرده که حکومت موقت در افغانستان که به نقض گسترده‌ی حقوق بشر متهم شده تمام خواست‌ها مبنی بر رعایت حقوق زنان را با خشونت پاسخ داده است.

به گفته‌ی این نهاد، «صدای آنان [زنان و دختران] خاموش و رویای‌های‌شان نابوده شده است. فرصت‌های آموزشی و توسعه‌ی حرفه‌ای از آنان سلب شده است. همچنان از رفت‌وآمد و داشتن پوشش اختیاری منع شده‌اند.»

این اولین بار نیست که نهادهای بین‌المللی حقوق بشر، وضعیت جاری در افغانستان را «جنایت علیه بشریت» می‌نامند اما در آخرین گزارش ریچارد بنت از وضعیت زنان در افغانستان تاکید شده که اعمال «آپارتاید» از نوع «جنسیتی» آن در افغانستان باید به عنوان یک جنایت بین‌المللی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

حکومت سرپرست (طالبان) هیچ یک از این اتهامات را نپذیرفته و ملاهبت‌الله، رهبر حکومت موقت اخیرا وضعیت زنان و دختران در افغانستان را برخلاف دیدگاه عموم رضایت‌بخش توصیف کرده و افزوده که تمام « تمام حقوق شرعی آنان تامین شده است.»

دکمه بازگشت به بالا