افغانستاناقتصادحقوق بشرزندگیهنرویدئو

تعطیل فعالیت آرایشگاه های زنانه در افغانستان؛ شغل آرایشگری که اکنون در یک فابریکه استانبول کارگر است

تهیه شده توسط: علی احمد برات

آرایشگاه‌های زنانه در سرتاسر افغانستان به تاریخ 25 جولای 2023 (سوم اسد1402) به دستور رهبر طالبان مسدود شده و جواز و قرادادهای آرایشگاه‌های زنانه پس از این تاریخ فاقد اعتبار شد و هزاران زن افغان که شماری از آنان یگانه نان‌آور خانواده‌های شان بودند، درآمد شان را از دست دادند.

در حدود 12000 آرایشگاه زنانه در سرتاسر افغانستان فعالیت داشتند که 3000 آرایشگاه تنها در شهر کابل موقعیت دارد .

بعد از سقوط دولت افغانستان در اگست 2021 به دست طالبان، محدودیت‌های زیادی را بر زنان وضع کرده اند. منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم مکتب، محروم ساختن زنان از کار، به استثنای ادارات معدود صحی و آموزشی، منع ورود زنان به پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزشی و حمام‌های عمومی محدود های هستند که طالبان بر طبقه زنان افغانستان وضع کرده اند.

راضیه مالک آرایشگاه در کابل
راضیه مالک آرایشگاه در مزارشریف

راضیه مالک یکی از آرایشگاه‌های زنانه در شهر مزارشریف میگوید که من یک معلم کودکستان در یکی از مکاتب شهر مزارشریف بودم و در کنار معلمی سالون زیبای برای خانم ها ساخته بودم که بیش از 15 سال فعالیت داشته است و در آن خودم و دخترانم مصروف فعالیت بودیم و این تنها منبع درآمد ما بود چون تنها با معاش اندک معلمی نمیشد مخارج خانواده 8 نفری را برطرف کنم و شوهرم نیز مریض بوده و نمیتوانست کار کند .

در کنار خانم راضیه بیشتر از 8 کارموز درین آرایشگاه مصروف یادگاری حرفه آریشگری بودند و روزانه حدود 300 افغانی درآمد داشته اند .

گیتا یکی از شاگردان این آرایشگاه می‌گوید وی با درآمد اندک از این شغل توانسته بود در کنار پدرش که راننده تکسی بود در مخارج خانوده اش یاری رساند اما با بسته شدن این شغل وی بیکار شده و مجبور به ازدواج شده است .

درآمدی خانم راضیه و 8 خانواده دیگر که از این آرایشگاه داشته اند به تاریخ 25 جولای 2023 خاتمه یافت و آرایشگاه برای همیشه تعطیل شد .

پیش از این حضور زنان ودختران در مکتب‌ها، دانشگاه‌ها و دیگر نهادهای آموزشی و اشتغال آنها در ادارات و سازمان‌های دولتی و بین‌المللی به حکم ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، ممنوع شده بود.

خانم راضیه که 4 دختر جوان و نوجوان داشت بعد از بسته شدن آرایشگاه اش از اینکه نمی‌توانست هزینه خانواده را برطرف کند و از سوی دیگر تحصیل دختران نیز منع شده بود بنا تمام دختران خود را به ازدواج درآورد .

وی بعد از مدت بسته شدن آرایشگاه اش از شغل معلمی نیز اخراج شد، بنابر منع کار زنان و تحصیل وی مجبور به مهاجرت و راهی ترکیه شد.

خانم راضیه فعلا در استانبول ترکیه در یک خانه کرایی همراه با دختر کوچک اش زندگی می‌کند و برای مخارج خانواده دختر کوچک اش که شغل آریشگری داشت اکنون در یک فابریکه کاریگر روزمزد است و از این طریق مخارج خانواده را به سختی به پیش میبرد.

در کنار هزینه بالای زندگی داشتن اقامت قانونی در ترکیه برای اتباع خارجی بسیار شرایط سخت داشته و بیشتر مهاجران مقیم ترکیه از آن محروم اند و اندک کسانی هستند که اقامت قانونی را اخذ نموده اند ، خانم راضیه و دختراش به سختی توانستند اقامت دریافت کنند اما اخذ جواز کار کاری است بسا دشوار .

فرمان تازه طالبان مبنی بر لزوم تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه با واکنش‌های تُند داخلی و خارجی رو به‌رو شده است.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در توییتی ( اکس ) از حکومت طالبان خواسته است که فرمان منع فعالیت آرایشگاه‌های زنان را در افغانستان لغو کند. به نوشته این نهاد، این محدودیت جدید علیه «حقوق زنان» تاثیر منفی اقتصادی کشور در پی خواهد داشت.

ریچارد بنیت گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان: «از دیدگاه حقوق بشری، وضعیت به سوی بدترشدن روان است. به صورت مشخص، افغانستان تقریباً بدترین کشور جهان برای زنان و دختران است.»

این مقام ملل متحد گفته است که “تبعیض سیستماتیک و نهادینه” با زنان و دختران در “قلب ایدیولوژی و حاکمیت طالبان” قرار دارد.


*این گزارش خبری با حمایت روزنامه نگاران برای حقوق بشر «JHR» تهیه شده است.

 

دکمه بازگشت به بالا