افغانستانجهانحقوق بشر

هیدر بار: زنان زیادی در افغانستان پشت میله‌های زندان‌ به‌سر می‌برند

هیدر بار، مسوول بخش زنان دیدبان حقوق بشر گفته است که جامعه‌ بدون حضور زنان «ناامید کننده» است. به گفته‌ی او، زنان زیادی در افغانستان پشت میله‌های زندان به‌سر می‌برند در حالی که اسامی تعداد اندک آنان گزارش شده است.

مسوول بخش زنان دیدبان حقوق بشر روز پنج‌شنبه، نهم قوس با نشر گزارشی در صفحه ایکس گفته که این زنان به‌طور «خودسرانه» بازداشت شده‌‌اند.

او از جامعه جهانی خواسته در کنار زنانی که در افغانستان برای بلند کردن صدای‌شان خطر می‌کنند ایستاد شود.

ژولیا پارسی، اعضای جنبش زنان خودجوش افغانستان به تاریخ پنجم میزان، ندا پروانی همراه با کودک و همسرش به تاریخ بیست‌وهشتم ماه سنبله و منیژه صدیقی به تاریخ هفدهم میزان از سوی نیرو‌های امارت اسلامی بازداشت شده‌اند.

همچنین در بیانیه‌ای دیدبان حقوق بشر به نقل از یکی از اعضای خانواده زنان بازداشت شده آمده است که آنان بیشتر اوقات از وضعیت زنان بازداشت شده به امیدی «آزادی بازداشت شده‌گان» پنهان کاری می کنند.

ازسوی‌هم رینا امیری‌، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر برای افغانستان و ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه حقوق بشرسازمان ملل برای افغانستان در واکنش به بازداشت فعالان حقوق زن خواهان آزادی آنان شده بوده‌اند.

پیش از این نیز «جنبش زنان معترض بسوی آزادی» نیز در اعتراض به بازداشت فعالان حقوق زن خواهان آزادی آنان از زندان شده و تاکید کرده‌اند که افغانستان شکوفا و با ثبات نیاز به ایجاد یک حکومت دموکراتیک و برخواسته از آرای مردم دارد تا تمامی اقشار جامعه بخصوص زنان از جایگاه معنادار در آن برخورد باشند.

این در حالی است که نمایندگی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم و بخش زنان سازمان ملل با حمایت از زنان زندانی در افغانستان با اشاره به اینکه زنان زندانی در افغانستان از سلامت روانی وجسمانی برخوردار نیستند تاکید کرده که زندان بر زندگی آنان (زنان) تاثیر منفی داشته است.

همچنین در بیانیه‌ای مشترک این سازمان آمده بود که بسیاری زنان بازداشت شده درزندان‌های کابل « هرگز مرتکب جرم خشونت ‌آمیز» نشده‌اند.

تاکنون امارت اسلامی در باره گفته‌های هیدر بار، مسوول دیدبان بخش زنان سازمان ملل چیزی نگفته‌اند.

بر اساس آمار‌های ارایه شده ازسوی اداره تنظیم امور زندان‌های امارت اسلامی حدود ۵۰۰ زندانی زن به دلیل جرم‌های جنایی، فساد و آدم ربایی در زندان‌های کشور به سر می برند.

 

دکمه بازگشت به بالا