آموزشافغانستانپناهندگانجهانحقوق بشر

سفیر پیشین امریکا در کابل: ممنوعیت آموزش و کار زنان مانع به رسمیت‌شناختن امارت اسلامی شده است

سفیر پیشن امریکا در افغانستان می‌گوید که موضوع ممنوعیت آموزش و کار زنان، سبب شده است که حکومت این گروه را جامعه جهانی به رسمیت نشناسد.
رونالد نیومن، سفیر پیشین ایالات متحده در گفت‌وگو با صدای امریکا گفته که ممنوعیت آموزش و کارزنان که موضع ایدیولوژیکی هبت‌الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی است سبب شده جهان حکومت سرپرست افغانستان را به‌رسمیت نشناسد.
این دیپلومات پیشین امریکایی توقع نمی‌رود که در آیندۀ نزدیک موضع واشنگتن در قبال امارت اسلامی تغییر کند و موضع‌ دیگر کشورها نیز عدم برسمیت شناختن حکومت سرپرست افغانستان است.
نیومن گفته است: “فکر نمی‌کنم که در آینده نزدیک طالبان به رسمیت شناخته شوند. موضع منطقه و کشورها هم همین است که به رسمیت شناخته نشوند.”
سفیر پیشین امریکا در افغانستان همچنان در خصوص فشار جامعه جهانی بر امارت اسلامی گفته که مشخص نیست که این کار تاثیری خواهد داشت یا خیر.
او گفته که در مورد اعمال محدودیت بر آموزش و کار زنان در افغانستان پرسش‌هایی در میان اعضای امارت اسلامی نیز وجود دارد اما این یک موضع ایدیولوژیک است که توسط رهبر امارت اسلامی پیش برده می‌شود.
سفیر پیشین امریکا در افغانستان همچنان یادآوری کرده اگر امارت اسلامی در عملکرد خود در قبال زنان تغییر بیاورد، ممکن است که از سوی جامعه جهانی نیز تغییرات قابل توجه به میان آید و حکومت این گروه به رسمیت شناخته شود.
این در حالی است که امارت اسلامی عملکردش در قبال زنان را موضوع داخلی خوانده و جهان را به بهانه‌جویی در زمینه‌ی به‌رسمیت شناختنش متهم می‌کند.

 

دکمه بازگشت به بالا