پناهندگانجهانحقوق بشر

فعالان حقوق زن با خطر اخراج از پاکستان مواجه اند

 

 

شماری از فعالان حقوق زن که از پس از رویکار آمدن دوباره‌ی امارت اسلامی به پاکستان مهاجر شده و پرونده‌های مهاجرتی‌شان به کشورهای اروپایی، استرالیا و امریکا را دنبال می‌کنند در معرض اخراج از پاکستان قرار دارند.

روزنامه‌گاردین به تازگی با نشر گزارشی گفته که بیش از ۳۰ هزار شهروند افغانستان که منتظر بلیط استرالیا هستند در پاکستان زندگی می کنند.

این روزنامه با اشاره به اینکه پاکستان در تلاش اخراج دسته‌جمعی مهاجران افغانستان است تاکید کرده که دولت فدرال استرالیا تا دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۲۰۰ هزار درخواست ویزای بشردوستانه از افغانستان پس از به قدرت رسیدن امارت اسلامی دریافت کرده که تاکنون برای ۱۵ هزار و ۸۵۲ ویزا به آنان صادر شده است.

سرویا رحمت، استاد حقوق در کابل و مدیر یک کلینیک حقوقی بدون هزینه برای زنانی که با خشونت خانوادگی روبه رو می شدند در گفتگو با گاردین گفته که پس از تهدید در افغانستان با خانواده پنج نفری خود در مدت شش ماه افغانستان را ترک کرده است.

او با ابراز نگرانی از پایان مجوز اقامتش در پاکستان گفته که با نگرانی در این کشور ادامه می‌دهد. به گفته‌ی او، زندگی در پاکستان «آسان و امن نبوده» است زیرا او با ترس پی‌گیری از مجازات شدن به خاطر کارش در حمایت از زنان زندگی می‌کند.

خانم رحمت که بیش از دوسال از درخواستش برای ویزای بشردوستانه‌ی استرالیا می گذرد به گاردین گفته است: «ما این‌جا زندگی عادی نداریم. بسیاری از خطرات را این‌جا تحمل می‌کنیم … و دولت استرالیا توجهی نمی‌کند.»

همچنین راحله عسکری که مدتی در پاکستان پناهنده است نیز از برگشت به افغانستان ابراز نگرانی کرده گفته است که «اگر بروم [به تورخم]، آخرین باری است که این آسمان آبی را یا خانواده‌ام را می‌بینم، چرا که بازگشت از آنجا ممکن نیست.»

راحله ۲۳ سال سن دارد. او یکی از بنیانگذاران گروه حمایت از رهبری زنان است و پس از آموزش زبان انگلیسی در مکتب خانگی و به دلیل تهدیدات در نوامبر ۲۰۲۳ افغانستان را ترک کرد.

به گفته عسکری مقامات پاکستانی به او هشدار داده‌اند که درصورت پایان مدت ویزا از آن کشور اخراج خواهد شد.

استرالیا پس از اقدام پاکستان مبنی بر اخراج مهاجران افغانستان از تسریع روند صدور ویزا به شهروند افغانستان خبر داده گفته که «دولت فدرال وضعیت اسفناک اتباع افغانی را که در انتظار نتیجه ویزای حفاظتی استرالیا هستند و با احتمال اخراج به افغانستان روبرو هستند، یک موضوع با “اولویت بالا” می داند.»

همچنین سوزان هاچیسون، بنیانگذار گروه مدافع حقوق زنان از نادیده گرفتن تلاش هایش به منظور رسیدگی به پرونده‌‌های فوری زنان در معرض خطر انتقاد کرده گفته که «دولت فدرال زنانی مانند رحمت و عسکری را که به کمک فوری نیاز دارند، در اولویت قرار نمی دهد.»

بر اساس گزارش گاردین «سرکوب خارجی‌های غیرقانونی توسط پاکستان» بر زندگی حدود ۲ میلیون افغان تاثیر گذاشته و تا اوایل نوامبر حدود ۲۰۰ هزار پناهجوی افغانستان اخراج شده‌‌اند.

گفتنی است که دولت اسرالیا صدور ویزای بشردوستانه برای زنان و دختران، اقلیت های قومی، LGBTQ+ و سایر گروه های اقلیت‌ را اولویت داده است.

دفتر معاون ت سازمان ملل در افغانستان یا «یوناما» نیز در یک گزراش تازه گفته است که اخراج مهاجران افغان از پاکستان، فعالان حقوق زن را در معرض تعقیب قرار خواهد داد.

 

دکمه بازگشت به بالا