افغانستاننگاه‌ها

طالبان حضور در نشست دوحه را در نظر می گیرند، نماینده جدید سازمان ملل را رد می کنند

مقامات طالبان همچنان مخالف انتصاب احتمالی فرستاده سازمان ملل هستند اما می گویند که در حال بررسی «مشارکت معنادار» در نشست بین المللی آتی در مورد افغانستان هستند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، نشستی با نمایندگان ویژه کشورهای مختلف برای افغانستان در 18 فوریه در قطر برگزار خواهد کرد تا در مورد استراتژی های تعامل با مقامات عملی طالبان گفتگو کند.

یکی از موضوعات مهم دستور کار این نشست دو روزه، انتصاب بالقوه فرستاده سازمان ملل است که تعاملات بین المللی را با رهبران طالبان در کابل هماهنگ می کند. این انتصاب که در ارزیابی مستقل سازمان ملل توصیه شده است، مورد حمایت ایالات متحده و متحدان اروپایی آن است.

چین و روسیه در دسامبر 2023 رای ممتنع شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه ای دادند که به دبیرکل اجازه می داد یک نماینده ویژه برای افغانستان تعیین کند.

عبدالکبیر، معاون وزیر طالبان، به توماس نیکلاسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت: «با حضور یوناما [هیأت کمک‌رسانی سازمان ملل برای افغانستان]، نیازی به تعیین یک فرستاده جدید نیست. در روز چهارشنبه

یوناما، یک مأموریت سیاسی به ریاست نماینده ویژه دبیرکل، در سال 2002 تأسیس شد و مأموریت آن سالانه توسط شورای امنیت تمدید می شود.

در حالی که سازمان ملل نگفته است که آیا طالبان را به نشست قطر دعوت کرده است یا خیر، در بیانیه وزارت خارجه افغانستان آمده است که کابل در حال بررسی مشارکت معنادار است.

در این بیانیه به نقل از امیرخان متقی، وزیر امور خارجه افغانستان، در 3 فوریه آمده است: «در مجموع، امارت اسلامی [افغانستان] نسبت به این دیدار نظر مثبت دارد».

درخواست طالبان برای نمایندگی افغانستان در سازمان ملل در دو سال گذشته رد شده است و هیچ کشوری رسماً حکومت طالبان را به رسمیت نمی شناسد.

ناسازگاری

از زمان بازپس گیری قدرت در سال 2021، رهبران طالبان تا حد زیادی درخواست های بین المللی و داخلی برای تشکیل یک دولت فراگیر افغانستان و تضمین حقوق زنان برای کار و تحصیل را نادیده گرفته اند.

سازمان های حقوق بشر هشدار می دهند که افزایش تعامل با طالبان خطر مشروعیت بخشیدن به رهبری متهم به حفظ شیوه های تبعیض آمیز و ارتکاب طیفی از نقض حقوق بشر، از جمله آنچه که برخی آن را “آپارتاید جنسیتی” می نامند، به همراه دارد.

«طالبان در موقعیتی نیستند که بخواهند برای جامعه جهانی شروط تعیین کنند. طالبان بیش از بالعکس به جامعه جهانی نیاز دارند. آنها باید منطقی فکر کنند و عمل کنند.»

لورنز گفت، اگر طالبان از همکاری با فرستاده جدید سازمان ملل امتناع کند، می‌تواند ظرفیت جامعه بین‌المللی را برای واکنش به بحران‌های سیاسی و انسانی در افغانستان محدودتر کند.

طالبان باید نشان دهند که شایسته شناسایی هستند.»

با این حال، مقامات طالبان دولت های غربی را به بی توجهی به واقعیت های افغانستان و تحمیل برنامه های خود متهم می کنند.

یعقوب مجاهد، وزیر دفاع افغانستان روز چهارشنبه در یک گردهمایی در کابل گفت: «هر کسی که بخواهد به امنیت و اقتصاد افغانستان لطمه بزند و فشارهای سیاسی و خارجی را تحمیل کند، نتیجه‌ای نخواهد گرفت».

ایالات متحده و سازمان ملل متحد با اشاره به نگرانی‌های مرتبط با تروریسم، تحریم‌های متفاوتی را علیه رهبران و نهادهای طالبان اعمال کرده‌اند. طالبان این اتهامات را رد کرده و می گویند که تحریم ها به طور نامتناسبی بر اقتصاد افغانستان فشار وارد می کند و مانع کمک های بشردوستانه و توسعه اقتصادی می شود.

دکمه بازگشت به بالا