افغانستانجهان

روسیه خواستار اقدامات بیشتر سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای در مرز با افغانستان شد

یک مقام ارشد امنیتی روسیه از سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای خواسته که برای مقابله با تهدیدات افغانستان به کشورهای همسایه تدابیر امنیتی بیشتری اتخاذ کند.
به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه، روز جمعه، ۲۷ دلو در نشست دبیران شورای امنیت در مورد مشکل افغانستان در بیشکک این درخواست را مطرح کرده و گفته است که این مشکل با تلاش جمعی قابل حل است.
پاتروشف افزوده است که وضعیت بی ثبات در افغانستان به فعالیت تروریست‌های بین‌المللی مورد حمایت غرب مربوط می‌شود.
او گفت: «با توجه به تمام تهدیدات ذکر شده از سمت افغانستان، لازم است اقدامات پیشاپیش برای مقابله با صدور بی ثباتی به کشورهای ما انجام شود. بدیهی است که این مشکل می تواند به طور همه جانبه با تلاش جمعی و در درجه اول در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای حل شود.»
به گزارش تاس این مقام ارشد امنیتی روسیهدر اشاره به این تدابیر در مرحله نخست بر «تدوین اقدامات اضافی در حوزه امنیت مرزی، تبادل اطلاعات در مورد فعالیت سازمان‌های تروریستی و حامیان آنها و همکاری به منظور افشا و بستن منابع و کانال‌های تامین مالی تروریسم و همچنین قاچاق مواد مخدر» تاکید است.
او تاکید کرد که اطمینان دارد توسعه افغانستان به عنوان یک کشور صلح آمیز، متحد و مستقل منافع امنیت منطقه‌ی را تامین خواهد کرد.
دبیر شورای امنیت روسیه تاکید کرد که افغانستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در تقاطع مسیرهای تجاری کلیدی است که کشورهای اروپایی و آسیایی را به هم متصل می کند.
او در این زمینه بر توجه به توسعه ظرفیت ترانزیتی افغانستان تاکید کرده است.
گفتنی است که ششمین نشست سالانه امنیت افغانستان با حضور مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه در بیشکک، پایتخت قیرقیزستان آغاز به کارکرد.
در این نشست‌ها، مقام‌های امنیت ملی کشورهای منطقه شامل ایران، روسیه، چین، هند، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان حضور دارند.
این در حالی است که امارت اسلامی همواره تاکید دارد، هیچ تهدیدی از افغانستان متوجه هیچ کشوری به شمول کشورهای همسایه نیست و اجازه‌ی استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر را به کسی نمی‌دهد.

 

دکمه بازگشت به بالا