افغانستاناقتصادعکسهنر

شرکت‌های صنایع دستی: متقاضیان کار نسبت به‌خریداران این محصولات بیشتر اند

شرکت‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی می‌گویند که به رغم رونق خوب صنایع دستی زنان در این اواخر، تعداد مراجعین متقاضی دریافت کار بیشتر از خریداران این محصولات اند.

زنجیره‌ای کار این فروشگاه ها گره‌خورده به دستان بانوان گمنام و هنرمندی است که با دریافت مواد خام شامل تکه و نخ، پس از چند ماه تلاش یک کار زیبا و نفیس تحویل صاحب کارشان می‌دهند.

هر یک از فروشگاه‌های صنایع دستی برای‌ ۲۰۰ تا ۳۰۰ بانوی خامک‌دوز مواد کار توزیع می‌کند. اما با وجود آن به گفته‌ آنها، تعداد متقاضیان دریافت کار نسبت به مشتریانی که برای خرید محصول به این فروشگاه‌ مراجعه می‌کنند بیشتر است.

صدیقه طوفان مسوول یکی از این فروشگاه‌ها میگوید نزدیک به ۳۰۰ زن از ولایت‌های مختلف کشور به شکل غیرمستقیم با او کار می‌کند. به گفته‌ای او بازار فروشاتش در این اواخر رونق خوبی داشته اما بیشتر کسانی نزد او مراجعه می‌کنند که نیاز به کار دارند.

به گفته‌ی خانم طوفان اکثریت متقاضیان کار را دختران جوانی تشکیل می‌دهند که شغلی نداشته، از تحصیل و آموزش محروم مانده‌اند.

او در ادامه همچنان می‌گوید با درخواست از یک انستیتیوت علوم صحی، محصلین آنها از وی مواد خام دریافت کرده و با دریافت مقدار پولی که از تهیه محصول بدست می‌آورند، هزینه‌های تحصیلی‌شان را می‌پردازند.

لطیفه حسینی، مسوول فروشگاه صنایع دستی گل سیب در این فروشگاه نیز می‌گوید تعداد متقاضی کار بیشتر از تعداد کسانی‌ است که از او خریداری می‌کنند. به گفته لطیفه، روزانه ده‌ها خانم و دختر خانم برای درخواست کار به دکانش مراجعه می‌کنند.

آماده‌کردن یک محصول صنایع دستی برای یک بانو از دو تا شش ماه زمان می‌برد و ماحصل این تلاش چند ماهه نیز خرچ نیازمندی‌های بانوانی می‌شوند که شاید جز این درآمدی دیگری ندارند.

صنایع دستی زنان در سال‌های اخیر به دلیل بیکاری، رونق زیادی داشته، زیرا بسیار زنان و دختران از درآمد تهیه این محصولات نه تنها نیازمندی‌های خودشان‌، بلکه در مواردی مایحتاج خانواده‌های شان را نیز تامین می‌کنند.

گزارش ویدیویی:

 

دکمه بازگشت به بالا