حقوق بشرنگاه‌ها

رویای دیرینه‌ی فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل به واقعیت تبدیل خواهد شد؟

شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز جمعه، نوزدهم اپریل درباره پیش‌نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رای‌گیری کند و کارشناسان معتقدند که علی‌رغم هم‌سویی اعضای این شورا برای تصویب این قطعنامه، احتمال اینکه رویای دیرینه‌ی فلسطین به واقعیت تبدیل شود بسیار اندک است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده است که درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل که قبلا بررسی آن به کمیته‌ی عضویت این سازمان ارجاع داده شده بود در نشست اختصاصی شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته خواهد شد.

شورای امنیت سازمان ملل حدود ۱۰ روز قبل به تاریخ ۸ اپریل، بررسی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل را به کمیته ۱۹ نفره‌ی عضویت این سازمان ارجاع داد و ونسا فریزر، سفیر مالتا و رییس فعلی شورای امنیت نیز دستوری صادر کرد که کمیته عضویت سازمان ملل را ملزم می‌ساخت در مورد درخواست فلسطین برای عضویت در این سازمان تشکیل جلسه دهد.

ریاض منصور، فرستاده فلسطین در سازمان ملل هنگام ثبت این درخواست گفته بود: «تشکیلات خودگردان [فلسطین] صمیمانه امیدوار است که پس از ۱۲ سال به عنوان یک کشور ناظر در سازمان ملل، شورای امنیت خود را به اجرای اجماع جهانی در مورد راه حل دو کشوری با پذیرش کشور ارتقا دهد.»

تشکیلات خودگردان فلسطین نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ میلادی برای عضویت کامل در سازمان ملل درخواست داده‌ بودند. هفته گذشته نیز این تشکیلات، درخواست سال ۲۰۱۱ را رسما تجدید کرد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در مورد عضویت این تشکیلات به عنوان یک کشور در سازمان ملل تجدید نظر کند.

گفتنی است که فلسطین یک کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل است اما طبق گزارش الجزیره، عضویت تشکیلات خودگردان فلسطین در حال حرکت به جلو است و «این لحظه ای مهم و نمادین برای فلسطین است.»

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده است که اکثر اعضای شورای امنیت با این پیش‌نویس موافق هستند، اما امریکا احتمالا آن را وتو خواهد کرد.

طبق گزارش این رسانه، یک قطعنامه در این شورا برای تصویب به حداقل 9 رأی موافق و بدون وتوی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه یا چین نیاز دارد. دیپلمات‌ها می‌گویند درخواست فلسطین برای عضویت کامل می تواند از حمایت حداکثر 13 عضو شورا برخوردار باشد که ایالات متحده را مجبور به استفاده از وتو می کند.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده‌ی امریکا در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گفت که عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد مشکلات این کشور را حل نمی‌کند. او با این اظهار نظر در مورد عضویت، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال وتو کردن درخواست فلسطین از سوی ایالات متحده را مطرح کرده است.

 

دکمه بازگشت به بالا