افغانستاناقتصادجهان

توافق تجاری طالبان با ایران برای انتقال خط لوله گاز به گذرگاه اسلام قلعه

طالبان می‌گویند، برای بهبود روابط اقتصادی میان ایران و افغانستان با مقام‌های ایرانی به توافق‌هایی دست یافته‌اند. طبق این توافق، فعالیت گمرک دوغارون – اسلام‌قلعه ۲۴ ساعته فعال خواهد بود و به منظور انتقال گاز از ایران به افغانستان، یک خط لوله از دوغارون به اسلام‌قلعه ساخته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کوکچه، در این توافق‌نامه که روز سه‌شنبه (۱۳ مهر) از سوی ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان منتشر شد، گفته شده که این توافق در حوزه تجارت، نفت و گاز، توسعه جاده‌ای و ترانزیت است.

طبق توافق، گذرگاه دوغارون – اسلام‌قلعه به طور ۲۴ ساعته فعال خواهد بود.

ایران تعهد کرده طی یک ماه آینده اقدامات عملی را برای گسترش و بهبود خطوط جاده دوغارون-اسلام قلعه در طرف ایران و همچنین در داخل افغانستان انجام خواهد داد.

همچنین هیاتی از طالبان به ایران سفر خواهد کرد تا برای رفع مشکلات در واردات نفت با مقامات وزارت نفت ایران مذاکره کند. در این زمینه توافق شده که به منظور انتقال گاز مایع از ایران به افغانستان، کار ساخت یک خط لوله گاز از دوغارون به اسلام‌قلعه به‌زودی آغاز شود.

ایجاد بازار مرزی، همکاری دو کشور در معادن آهن افغانستان، و صادرات میوه خشک افغانستان به هند از طریق چابهار، از دیگر توافق‌های میان ایران و طالبان عنوان شده است.

تاجران و سرمایه‌گذاران می‌گویند، به دنبال تسلط طالبان، تجارت به افغانستان نیز مختل شده و این باعث افزایش بهایی مواد اولیه از جمله تیل و روغن در بازارهای کشور شده‌است.

اخیرا اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری از کشورهای همسایه خواست که بدون درنظر گرفتن تعامل سیاسی، در زمینه تجارت با افغانستان همکاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا