العالم

رئیس جمهور ایران در میان اعتراضات، آمریکا را بهبی ثباتیمتهم کرد

اظهارات مکرر رئیس جمهور ابراهیم رئیسی سعی کرده است تظاهراتی را که پس از کشته شدن مهسا امینی برانگیخته شده است به عنوان یک توطئه غربی سرزنش کند، حتی در شرایطی که معترضان در سنین مدرسه روسری یا حجاب اجباری خود را برداشته اند. آنها پس از تظاهرات روز چهارشنبه در شهرهای سراسر ایران، با پخش ویدئوهایی از تیراندازی نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگان و استفاده از خشونت برای سرکوب مخالفان، انجام می‌شوند.

اعتراضات از زمان جنبش سبز در سال ۲۰۰۹ به یکی از بزرگترین چالش ها برای حکومت دینی ایران تبدیل شده است. رئیسی، یکی از دستیاران تندرو رهبر آیت‌الله علی خامنه‌ای، آنها را توطئه‌ای علیه ایران توسط دشمنانش در خارج از کشور توصیف کرد. اظهارات رئیسی روز پنجشنبه در حالی بیان شد که وی در کنفرانسی در آستانه قزاقستان صحبت می کرد.

رئیسی گفت: ملت ایران گزینه نظامی آمریکا را باطل کرده و همانگونه که خود اعتراف کرده اند، سیاست تحریم و فشار حداکثری را با شکستی تحقیرآمیز مواجه کرده است. اکنون به دنبال شکست آمریکا در نظامی‌سازی و تحریم‌ها، واشنگتن و متحدانش به سیاست شکست خورده بی‌ثباتی متوسل شده‌اند.

رئیسی در غیر این صورت مستقیماً به تظاهراتی که روز چهارشنبه در حداقل ۱۹ شهر برگزار شد، اشاره نکرد.

به گفته کمیته حمایت از خبرنگاران، در میان محدودیت های اینترنتی و دستگیری حداقل ۴۰ روزنامه نگار در کشور، جمع آوری اطلاعات درباره تظاهرات همچنان دشوار است.

دولت ایران اصرار دارد که با امینی بدرفتاری نشده است، اما خانواده‌اش می‌گویند که بدن او پس از بازداشت به دلیل نقض قوانین سخت‌گیرانه پوشش جمهوری اسلامی، کبودی‌ها و دیگر نشانه‌های ضرب و شتم را نشان می‌دهد.

هنوز مشخص نیست که تاکنون چند نفر در اعتراضات کشته یا دستگیر شده اند.

یک گروه حقوق بشر ایران مستقر در اسلو روز چهارشنبه تخمین زد که حداقل ۲۰۱ نفر کشته شده اند. این شامل حدود ۹۰ نفر می شود که توسط نیروهای امنیتی در شهر زاهدان در شرق ایران در میان تظاهرات علیه یک افسر پلیس تجاوز جنسی در یک پرونده جداگانه کشته شدند. مقامات ایرانی بدون ارائه جزئیات یا مدرک، خشونت زاهدان را شامل جدایی طلبان ناشناس توصیف کرده اند.

در واشنگتن، ایالات متحده ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که آمریکا در بحبوحه تظاهرات‌ها بر مذاکرات احتمالی با ایران بر سر توافق هسته‌ای این کشور تمرکز نمی‌کند. این مذاکرات در ماه‌های قبل از سپتامبر امینی شکست خورد. ۱۶ کشته

پرایس گفت: «در حال حاضر تمرکز ما بر شجاعت و شجاعت قابل توجهی است که مردم ایران از طریق تظاهرات مسالمت آمیز خود به نمایش می گذارند. و تمرکز ما در حال حاضر این است که بر کاری که آنها انجام می‌دهند تمرکز کنیم و به روش‌هایی که می‌توانیم از آنها حمایت کنیم.»

در همین حال، وکیل وی گفت، یک ایرانی که در حین گذراندن دوران محکومیت ۱۰ ساله خود به اتهام جاسوسی بین المللی از زندان مرخص شده بود، دوباره به زندان اوین تهران منتقل شد. سیامک نمازی با آزادی پدر ۸۵ ساله اش، باقر نمازی، از زندان مرخص شده بود و اجازه داده شد برای مراقبت های پزشکی به عمان و امارات متحده عربی سفر کند.

جارد گنسر، وکیل دادگستری گفت: «تصمیم ایران برای امتناع از تمدید مرخصی سیامک ویرانگر است، اما در نهایت جای تعجب نیست.» «برای اینکه ایران از خروج باکر و آزادی موقت سیامک برای نشان دادن خود به عنوان حسن نیت خود استفاده کند، فقط برای بازگرداندن فوری و بی‌ضروری او. پشت میله‌های زندان، نمایانگر وضعیت نابسامان گروگان‌ها است.»

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى