أفغانستان

طالبان: از آغاز ۲۰۲۳ تاکنون ۳۰۰ تن درنتیجه انفجار ماین در افغانستان جان باختند

مسوولان وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طالبان می گویند که از آغاز جنوری سال ۲۰۲۳ میلادی نزدیک به ۳۰۰ تن در اثر ۱۰۴ رویداد انفجار ماین‌ها و مهمات به جامانده از جنگ در افغانستان جان باخته‌اند.

نورالدین رستم‌خیل، رییس انسجام و هم‌آهنگی ماین‌پاکی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث امارت اسلامی روزچهارشنبه، بیست‌وچهارم جوزا در گفتگو با رسانه‌ها تاکید کرده که بیشترین قربانیان ماین‌های منفجر ناشده در افغانستان کودکان هستند.

او می افزاید این ریاست به منظور آگاهی‌دهی به مردم در بخش‌های متضرر کشور از جمله میدان‌وردک، غزنی، زابل، قندهار، علمند، پکتیا، خوست، پکتیکا نزدیک به ۶۰ تیم آگاهی‌دهی فرستاده است.

به گفته آقای رستم‌خیل ریاست انسجام و هم‌آهنگی ماین‌پاکی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث برای تطبیق پروژه عملی با کمبود بودجه روبه رو هستند.

این در حالی است که انفجار ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده باقی‌مانده از چندین دهه جنگ در افغانستان هنوز هم از مردم قربانی میگیرد.

براساس گزارش دفترهماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد برای افغانستان (اوچا) بیش از ۷۰۰ کودک براثر انفجارماین،مهمات منفجرناشده در سال ۲۰۲۲ در افغانستان جان باخته‌اند.

درهمین حال وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی امارت اسلامی گفته بود که نزدیک به ۶۰۶ کیلومتر مربع خاک افغانستان ملوث به ماین و مهمات منفجر ناشده است.

زر الذهاب إلى الأعلى