Afghanistan

قربانیان حمله مسلحانه بر قول اردوی طالبان در هرات کارمندان حکومت پیشین بودند

اواخر هفته‌ی گذشته، در نتیجه‌ی یک حمله‌ی مسلحانه بر موتر کاستر حامل کارمندان بخش صحی قول اردوی ۲۰۷ الفاروق در ولایت هرات، ۵ تن کشته و ۷ تن دیگر زخمی شدند.

در جریان چهار ماه گذشته، این دومین حمله‌ی افراد مسلح ناشناس بر کارمندان ملکی قول اردوی ۲۰۷ الفاروق است که در شهر هرات انجام می‌شود.

همه کارمندان بخش صحی قول اردوی ۲۰۷ الفاروق از زمان حکومت پیشین هستند که حالا در این قول اردوی طالبان در هرات کار می‌کنند. به‌همین دلیل، آماج قرار گرفتن آن‌ها برای بار دوم، پرسش‌ها و نگرانی‌هایی را برای مردم به‌همراه داشته‌است.

شماری از باشندگان ولایت هرات می‌گویند که آماج قرار گرفتن کارمندان بخش صحی قول اردوی طالبان در هرات، نگران کننده و پرسش برانگیز است؛ زیرا آنان بخش ملکی به‌حساب آمده و از سویِ دیگر کارمندان دوره‌ی جمهوریت استند.

عبدالغفور، باشنده‌ی شهر هرات می‌گوید: «این‌که کارمندان بخش ملکی و بخش صحی آماج قرار می‌گیرند، نگران کننده‌است. این کارمندان کسانی اند که در حکومت گذشته نیز کارمند بودند و این نشان می‌دهد که در این کار دست‌هایی دخیل است.»

زکریا باشنده‌ی دیگر شهر هرات باورمند است که: «وقتی نظامیان طالبان آماج قرار نمی‌گیرند؛ اما کارمندان بخش صحی که افراد ملکی هستند کشته می‌شوند، این نشان می‌دهد که دست‌هایی در این کار دخالت دارد و به‌نحوی در پی حذف کارمندان سابق هستند.»

فعالان جامعه‌ی مدنی نیز به این باور اند که ادامه‌ی ناامنی‌ها، نشان‌دهنده‌ی ضعف حکومت‌داری طالبان است؛ زیرا این گروه حتا نمی‌توانند امنیت کارمندان خود را تأمین کنند.

سید اشرف سادات، یک‌تن از فعالان جامعه‌ی مدنی در این باره گفت: «اگر حاکمان کنونی نتوانند امنیت را تأمین کنند، بی‌باوری مردم نسبت حکومت بیش‌تر می‌شود که این خود افغانستان را به‌سوی یک بحرانِ دیگر می‌برد.»

اما کارشناسان نظامی می‌گویند که چنین حمله‌ها از خارجِ کشور سازمان‌دهی می‌شود و استخبارات بیگانه نمی‌خواهد که افغانستان نظام و نیروی قوی داشته باشد.

محمد نعیم غیور، کارشناس مسایل نظامی می‌گوید: «استخبارات کشورهای خارجی با استفاده از افراد استفاده‌جو در افغانستان، چنین مشکلاتی را به‌بار می‌آورند تا به اهداف شان در افغانستان دست یابند.»

غیور می‌افزاید که از دیرباز به این‌سو حکومت‌ها، احزاب و گروه‌های مختلف نتوانستند در افغانستان حالتی را به‌وجود بیاورند تا مردم احساس مصونیت کنند.

وی اضافه می‌کند که کارکنان صحی، جزو افراد نظامی سازمان‌ها نیستند و نباید آماج قرار گیرند و طالبان مکلف اند که امنیت تمام مردم، به‌ویژه کارکنان صحی را بگیرند تا اوضاع بیش‌تر از این متشنج نشود.

باید گفت که این بار اول نیست که کارمندان بخش صحی قول اردوی ۲۰۷ الفارق در هرات هدف قرار می‌گیرند؛ بلکه چهار ماه پیش نیز دو کاستر حامل کارمندان ملکی این قول اردو که بیش‌تر آنان کارکنان زمان حکومت پیشین بودند، آماج قرار گرفت که در نتیجه دو تن کشته و ۱۸ تن دیگر زخم برداشت و دو کودک که به‌سوی مکتب در حرکت بودند، نیز زخمی شدند.

Schaltfläche "Zurück zum Anfang"