Afghanistan

جریمه ۳۶ ملیونی و کوچ اجباری هزاره‌ها از سرپل

منابع از استان سرپل می‌گویند گروه طالبان ضمن جریمه سنگین باشنده‌گان یک‌روستای هزاره‌نشین، آنان را وادار به کوچ اجباری و تخلیه فوری خانه‌های شان کرده‌اند.

یک مرد پشتون به اداره محلی طالبان در استان سرپل مراجعه کرده و ادعا کرده که زمین‌های روستای پشته‌اسمیدان در شهرستان تازه تاسیس البدر در استان سرپل، ملکیت پدری اوست، و هزاره‌ها، ۵ دهه پیش این منطقه را به زور تصاحب کرده و در آن خانه ساخته‌اند.
در پی این ادعا، طالبان روز گذشته در استان سرپل، حکم به تخلیه فوری روستا از وجودی خانواده‌های هزاره بومی داده و این خانواده را ۳۶ ملیون افغانی نیز جریمه کرده‌است.
سید احمد بلندی، از فعالین مدنی هزاره‌تبار ضمن انتقاد از فیصله دادگاه طالبان گفته است چطور می‌تواند یک پشتون در دل کوهستان سخت هزاره‌نشین ملکیت داشته باشد؟
این فعال مدنی در صفحه فیسبوک خود همچنان از وضعیت بد اقتصادی این خانواه‌های هزاره نگرانی کرده و گفته اگر آنان تمامی دارای خود را به فروش برسانند، نمی‌توانند مبلغ هنگفت ۳۶ ملیون افغانی را آماده سازند.
منابع محلی از استان سرپل نیز به خبرگزاری صدای افغانستان گفتند که مردان پشتون‌تبار به این منطقه هزاره‌نشین رفته و با تراکتور زمین و خانه‌های شان را تخریب کرده و آنان را به تخلیه فوری منطقه دستور داده‌اند.
این در حالیست که سال گذشته طالبان دست‌کم ۵۰۰ خانه از مردمان اوزبیک و تاجیک را در شهرستان خواجه بهاوالدین استان تخار، گرفتند و در اختیار خانواده‌های پشتون و وزیرستانی‌های شمالی قرار دادند.
مالکین اصلی این خانه‌ها و مردمان بومی از یک‌سال به این‌سو آواره، بی سرپناه و بی سرنوشت اند.

Schaltfläche "Zurück zum Anfang"