die WeltLeben

تصویب لایحه مرگ «خود‌خواسته» در پرتگال

پارلمان و رییس‌جمهوری پرتگال قانونی را تصویب کرد که به افراد مبتلا به بیماری‌های لاعلاج اجازه می‌دهد به زندگی‌شان پایان دهند و به آن مرگ خودخواسته یا «اتانازی» می‌گوید.

طبق گزارش گاردین، پارلمان پرتغال پس از جنجال‌های طولانی قانون مرگ خوخواسته را تصویب کرد و این کشور اکنون به جمع انگشت شمار کشور‌هایی پیوسته که مرگ خودخواسته را قانونی کرده اند.

بر اساس این قانون، افراد بالاتر از سن ۱۸ که به بیماری درمان‌ناپذیر مبتلا باشند یا به علت بیماری‌های تحمل ناپذیر در بستر به سر می‌برند اجازه دارند تا روش «مرگ خودخواسته» را برای پایان دادن به زندگی خود انتخاب کنند.

پارلمان این کشور حدود یک هفته قبل قانون «اتانازی» را تصویب کرده بود و رسانه‌های بین‌المللی روز چهارشنبه، هجدهم می گزارش داده اند که مارسلو ربلو، رییس جمهور پرتگال نیز لایحه قانونی‌شدن مرگ خودخواسته را امضا کرده است.

در تصریح این قانون آمده است بیمارانی که قصد ادامه زندگی را ندارند پس از پذیرفته شدن درخواست شان می توانند به کمک داکتران به زندگی شان پایان دهند.

بر اساس یافته‌ها بیماران برای استفاده از این قانون باید از کمترین قدرت فعالیت جسمانی برخوردار باشند و به شکلی غیر قابل تحمل درد بکشند. درد و رنجی که کاهش آن از طریق روش‌های مرسوم پزشکی امکان پذیر نباشد.

پیش از این کشور‌های همچو لژیک، هالند و لوکزامبورگ و چند ایالت امریکا نیز لایحه مرگ خود‌خواسته را برای بیماران تصویب کرده بودند.

لایحه قانونی یاد شده روز جمعه پس از به رای گذاشتن در پارلمان پرتغال با کسب ۱۳۶ رای موافق در برابر ۷۸ رای مخالف و ۴ رای ممتنع به تصویب رسید و به قانون تبدیل شد.

طبق اطلاعاتی که در دانشنامه‌ آزاد آنلاین موجود است «اتانازی» از زبان یونانی به‌معنی «مرگِ خوب» است، در اصطلاح، شرایطی است که در آن بیمار بنا به درخواست خودش به صورت طبیعی و آرام بمیرد.

کسانی که در شرایط این نوع از مرگ قرار دارند، بیشتر افراد دارای ویژگیهای بیماری لاعلاج یا افرادی که از یک بیماری سخت روانی (اختلال افسردگی حاد و…) رنج می‌برند و با رضایت خود، از افرادی مثل پزشکان معالج یا پرستاران یا افراد خانوادهٔ خود بخواهند که به آن‌ها در مردن کمک کنند

 

Schaltfläche "Zurück zum Anfang"