die WeltMenschenrechtesieht aus

Ausweitung der UNAMA-Mission in Afghanistan und Betonung des Schutzes der Frauenrechte

به دنبال تمدید ماموریت دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان «یوناما» از سوی شورای امنیت سازمان ملل، شماری از نهادهای حقوق بشری و زنان خواستار توجه خاص این دفتر به حقوق زنان و دختران در افغانستان هستند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد طی نشستی که روز جمعه، پانزدهم مارچ برگزار شد ماماریت یوناما (هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان) را برای یک سال دیگر (تا تاریخ ۱۷ مارچ ۲۰۲۵) تمدید کرد.

همزمان با این، سازمان عفو بین‌الملل طی یک بیانیه از یوناما خواسته است که حقوق زنان افغان را محور توجه خود در این دور ماموریت قرار دهد. این سازمان گفته است که یوناما باید به گزارش علنی، قوی و مکرر حقوق بشری خود ادامه دهد و برای لغو فرمان‌های محدود کننده‌ی حقوق زنان و دختران فشار وارد کند.

از سوی هم، هیدر بار، معاون بخش حقوق زنان دیده‌بان حقوق بشر تمدید ماموریت یوناما در افغانستان را خبر خوبی خوانده و گفته که این تمدید کار گزارش‌دهی بخش حقوق بشری این سازمان را تقویت می‌کند.

در همین حال، اصلیه احمدزی، فعال حقوق زن به خامه‌پرس می‌گوید که به تمدید ماموریت یوناما در افغانستان خوش‌بین است؛ چون می‌تواند دست کم وضعیت زنان افغان را گزارش دهد.

زرقا یفتلی، فعال حقوق زنان و کودکان در صفحه‌ی تویترش از این تمدید استقبال کرده و گفته است که «من می خواهم تأکید کنم که یوناما باید بیشتر بر اجرای مأموریت خود در زمینه حقوق بشر، مشارکت و حمایت از زنان در افغانستان تمرکز کند.»

مینه حبیب، یکی از خبرنگاران زن در کابل در رابطه به تمدید ماموریت یوناما می‌گوید: «ما از تمدید مأموریت یوناما استقبال می کنیم. این ماموریت میتواند از وضعیت زنان افغان بطور درست نظارت داشته باشد. این یک نهاد بزرگ و نمایندگی جهانیان در افغانستان است.»

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست می‌گوید که آنان از تمدید ماموریت یوناما رضایت دارند و از این نهاد می‌خواهند که دست‌آوردهای حکومت سرپرست و همچنان موضوع به رسمیت شناسی امارت اسلامی را مدنظر بگیرد.

یوناما یا هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یک ماموریت عمدتا سیاسی است در سال ۲۰۰۲ میلادی به درخواست حکومت آن وقت افغانستان از سوی شورای امنیت سازمان ملل ایجاد شد. این نهاد که بر عملکردهای حقوق بشر در افغانستان نیز تمرکز دارد، پس از بسته شدن نهادهای تحصیلی به روی دختران بارها خواستار بازگشایی آن شده است، اما خواست این نهاد تا اکنون عملی نشده است.

 

Schaltfläche "Zurück zum Anfang"